Genieten van Uganda

Omdat mijn weblog is gecrasht en de reisverslagen van Uganda niet konden worden terug gezet door reismee. Plaats ik het reisverslag van mijn Ugandareis nog een keer.

groet,
Angeline

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo allemaal,
Eindelijk wifi en hiervoor moest ik ook nog naar een internetcafe. Het is een heel verhaal geworden, want ik ben al weer bijna 2 weken aan het genieten van weer een super mooie vakantie. Het weer is hier in het algemeen erg lekker, we hebben het erg gezellig en de mensen in Uganda zijn super vriendelijk. We hebben ook al super veel gezien, maar dat lees je hierna wel ;-)
Aan het einde van de reis (in Entebbe) heb ik weer wifi (over 3 dagen)en zal ik nog iets schrijven over de laatste dagen van mijn vakantie en dan zal ik een aantal foto's plaatsen, want ik ben bang dat wifi hier daar te beperkt voor is.

Heel veel groetjes,

Zaterdag 16 november
Onze eerste reisdag begon in het CitizenM hotel bij Schiphol, zodat we pas rond 7 uur op hoefden om rond half 8 bij Schiphol te zijn. Het was er erg gigantisch druk, zowel bij het afgeven van de koffers als bij de duane. Het was wel heel toevallig dat ik daar Esther en Cristel tegen kwam die ik ken van de Chili-Argentinië reis. Na de duane kwam ik ook nog John en Tonnie tegen die ik ken van de Kenia-Tanzania reis. Wel leuk deze 2 korte ontmoetingen;-)
Iets later dan geplan vertrokken we richting Uganda (via Rwanda), waar we uiteindelijk toch nog op tijd na tienen arriveerde. Bij het ontvangst zag het echt letterlijk zwart van de mensen die iemand op stonden te wachten. Zoveel mensen had ik op deze manier nog nooit gezien. Het stond gewoon 3 rijen dik. Bij de guesthouse hadden we nog even een welkomstdrankje gedronken en hebben daar alvast 3 van onze reisgenoten ontmoet.

Zondag 17 november
Vanmorgen viel het niet mee om op te staan om 6 uur, na slechts 5 uurtjes slapen. Rond 7 uur gingen we op pad voor een reisdag. Onze chauffeur James heeft het goed, want hij mag met 7 vrouwen op pad.
Zodra we buiten de poorten van ons guesthouse waren, kreeg ik het Afrika-wow-gevoel weer. Alleen al door de rode paden. Zo'n reisdag is altijd mooi om even nog wat bij te dutten, maar vooral ook om van het landschap te genieten.
Uganda is echt heel erg groen en heel heuvelachtig. Door de groenigheid heb je soms niet het idee dat je in Afrika bent, zeker als je ook nog regelmatig naald- en loofbomen ziet.
Onderweg zie je heel veel mensen lopen, fietsen of op de brommer. Onverstelbaar wat ze dan allemaal mee kunnen nemen en met hoevelen ze op een brommer kunnen. Onderweg zie je ook geregeld mensen met jerrycans lopen om water te halen bij de dorpspomp. Op zo'n moment besef je extra hoe goed wij het hebben in Nederland. De wegen vielen me heel erg mee.
Rond lunchtijd kwamen we bij ZIWA Rhino Sanctuary. Hier zijn we met een ranger op pad gegaan en zagen van zo'n 6 tot 10 meter 4 neushoorns. Echt geweldig!! Alleen jammer dat ze aan het genieten waren van hun siesta.
Na de lunch gingen we weer verder naar het westen. Onderweg zagen we nog diverse bavianen en hebben we heel even gestopt bij Karuma Falls. Iets een geweldige enorme waterstroming zeg. Rond half 6 kwamen we aan bij ons hotel (eigenlijk fort) aan de Nijl.

Maandag 18 november
Vanmorgen natuurlijk weer heel erg vroeg op voor onze eerste safari van deze reis. Die was echt meteen heel geweldig. We hebben heel veel dieren gezien, vooral heel veel Ugandese Kobs en Jacksons hartebeesten. Verder zagen we ook olifanten, soms met kleintjes en ook giraffen, waterbokken, oribees, de black hornbill, een palmgier, buffels, wrattenzwijnen en patasaapjes.
Na de lunch gingen we met een boot de nijl op. Hier zagen we natuurlijk heel veel nijlpaarden, maar ook de nijlkrokodil, maribu's, bijeeneter, visarend en verder weer olifanten, buffel en wrattenzwijnen. Ik heb ook heel erg genoten van een olifant die water over zich heen gooide.
De murchinson Falls, waar het park zijn naam aan te danken heeft, hebben we natuurlijk ook nog gezien.
Al met al een super leuke en mooie eerste safaridag, ondanks dat we geen leeuwen hebben gezien. Misschien morgen?????

Dinsdag 19 november
Vanmorgen natuurlijk weer heel vroeg op voor weer een safaridag. Vandaag gingen we eerst met een boot de nijl op die ons via de Delta naar Lake Albert voer. Onderweg zagen we vooral heel veel vogels en natuurlijk Nijlpaarden, maar ook een olifant, buffels, waterbokken,colobusaapjes, nijlganzen, krokodillen en een veraan. Wat het meeste indruk op me maakten was de zelfdzame schoenbek-ooievaar die we gelukkig zagen en de supermooie kraanvogels.
In de middag maakten we weer een safari waar we weer de dieren van gisteren zagen, maak ook een jakhals en het toetje van vandaag was een LUIPAARD.
Al met al dus weer een superdag!!

Woensdag 20 november
Vandaag een reisdag van Murchinson Falls naar Kibale Forest. Het was echt een gehobbel en gebobbel, maar wel een mooie rit. De wegen waren voornamelijk rood (zand)en dat gaf een mooi contrast met de erg groene omgeving. We reden door allerlei dorpjes met enthousiaste mensen, vooral kinderen. Het was ook leuk om de zien dat elke school andere kleding heeft in verschillende kleuren. We hebben vandaag dus heel wat kleuren voorbij zien komen. Ongelofelijk ook dat zoveel mensen hier op blote voeten lopen. Vooral bij kinderen zie je amper schoeisel aan hun voeten.
We waren blij dat we aan het eind van de middag in Kibale Forest aankwamen. We hebben nu een tented camp. Dat wil zeggen dat we een soort van bungalowtent hebben met een badkamer er achter. Heeft wel iets hier midden in het bos en is weer eens wat anders dan in een fort slapen, wat we de afgelopen 3 nachten hebben gedaan.

Donderdag 21 november
Vanmorgen gingen we op zoek naar de chimpansees. We zitten hier in een tropisch regenwoud, dus het was erg vochtig en de paden erg glad. Maar na een kwartier zagen we al onze eerste chimpansees hoog in de boom en meestal lastig te zien. Daarna hebben we nog gedwaald en gedwaald, maar zagen helaas geen chimpansees. Op een gegeven moment werd onze gids gebeld dat er op 3 km afstand 3 chimpansees waren. Wij wilden die wel zien, maar 3 km in een tropisch regenwoud is wel erg ver. Maar hij wist wel een shortcut, dus die hebben we genomen. We gingen dwars door de bush en moesten vaak flink klimmen, dan weer dalen en weer flink klimmen en dat in een rap tempo pffff. Maar uiteindelijk zagen we 3 chimpansees op de grond op iets meer dan een meter afstand en dat was echt super geweldig. Dwars door de bush en de stekende en prikkende planten hebben een hele poos dat drietal gevolgd die weinig van ons aantrok.
Onderweg hebben we ook ontdekt dat er bijtende rode mieren waren die dansende mieren worden genoemd omdat als mensen ze ontdekken ze gaan dansen. Nou die beesten kunnen wel erg gemeen bijten zeg.... dus wij hebben ook regelmatig gedanst ;-)
Na de late lunch, want de chimpanseetrek duurde 5 uur ipv 3 uur hebben we nog een wandeling gemaakt langs het moerasgebied van Bigodi. Daar zagen we natuurlijk ook weer een heel aantal vogels, maar ook de redcolobusaap. Het leukste van de wandeling vond ik dat je ook langs huisjes kwam en wat van de plaatselijke bevolking zag.
s'avonds was er nog een dans en zanggroepje uit het dorp. Dat was wel grappig en ze waren heel enthousiast. Van hen heb ik mijn eerste souvenier gekocht: een gorilla. Nu maar hopen dat ik ze in het echt kan gaan zien!

Vrijdag 22 november
Vanmorgen zijn we weer verder gereden naar Queen Elizabeth NP. Het eerste stuk van de route daar naar toe was erg mooi. We reden door allemaal kleine dorpjes. Onderweg zagen we veel theeplantages, maar ook heel veel bananenplantages. Ook fietsen vol met bananen. Ik wist niet dat er zo veel bananen op een fiets pasten. Onderweg zijn we de evenaar gepasseerd en daar moest natuurlijk een fototje van worden gemaakt.
Vanmiddag hebben we een gamedrive gemaakt door Queen Elizabeth NP. Het landschap hier is heel anders dan Murchinson Falls NP. Daar zag je vooral palmbomen en hier heel veel hele grote cactussen die zo groot zijn als een boom. Het landschap is ook een heel stuk natter. We hebben vooral veel waterbokken en ugandese Kobs gezien, maar ook verschillende kuddes olifanten, een afrikaanse Oehoe en last but not least een LEEUW! De big 5 is compleet!! Naar deze leeuwin hebben we een uur zitten kijken. Hij lag te loeren op een ugandese kob. Hij ging steeds een klein stukje dichter bij, maar bleef vooral heel lang loeren. De aanval (als die er nog is geweest) hebben we helaas niet meer gezien, want het begon erg hard te regenen en het was inmiddels vrij donker. Het heeft hier vanavond heel veel geonweerd, gebliksemd, gestormd en erg hard geregend. Onze truck had er moeite mee om ons weer bij ons tented camp te brengen. De douche hier is erg bijzonder. Je loopt via de achterkant naar buiten, daar staan wat stapstenen en hangen er 2 douchekoppen. Dus je doucht gewoon in de open lucht, maar het bijzondere is dat er eigenlijk iedereen binnen kan lopen omdat het aan de zijkant niet is afgesloten... De wc is ook heel bijzonder, onder de wc zit een lange pijp en daaronder een emmer. Als je naar de wc bent geweest moet je er zand op gooien. Elke dag wordt de emmer geleegd. Een leuk werkje :-(

Zaterdag 23 november
Vanmorgen weer vroeg op voor een super mooie gamedrive. In het begin zagen we 3 kraanvogels en een hele kudde buffels. Even later zagen we 3 leeuwen diep in het gras liggen. Dus dat was super genieten, maar ze bleven helaas heel erg laag. Op een gegeven moment zagen we aan de andere kant een stuk of 6 leeuwen. Die ook vooral in het gras verscholen lagen, maar wel af en toe hun hoofd optilden. Effe later gingen ze langzaam een stukje lopen om achter een struik te gaan liggen zodat we ze helemaal niet meer zagen. Maar het was echt geweldig!!
We hadden natuurlijk ook weer heel veel ugandese kobs gezien, maar heel weinig waterbokken vandaag en alleen olifanten op verre afstanden. We zijn nog even naar een vissersdorpje geweest en het is altijd heel interessant om de lokale bevolking te zien.
Vanmiddag hebben we op het Kazinga Channel gevaren. Hier zagen we heel veel nijlpaarden. We zagen er ook één met een kleintje en een nijlpaard trok effe flink zijn bek open voor ons. Aan de kust zagen we allerlei dieren zoals olifanten, nijlkrokodillen en buffels (ook met drinkend kalfje). Ook natuurlijk heel veel vogels zoals de visarend, pelikanen, ijsvogels en ooievaars.
Aan het einde van de dag toen we terug reden kwam ons hoogtepunt van de dag. We zagen 2 boomklimmende leeuwen in een boom, die eigenlijk alleen in Ishasha voorkomen. Echt super!!
Toen we terug waren bij mijn kamer kwam mijn dieptepunt van de dag ;-) Terwijl ik mijn tentschermen naar beneden deed zag ik een klein muisje door de deur naar binnen lopen. Gelukkig kwam Bianca er net aan en die redde voor mij het muisje terwijl ik boven op mijn bed zat.......

Zondag 24 november
Vanmorgen werd ik wakker van de geluiden van de nijlpaarden, maar vooral van vogels. Echt een heel mooi geluid van volgens mij wel tientallen verschillende vogels.
Na het ontbijt zijn we naar Ishasha gereden om de boomklimmende leeuwen te zien, waar dit park bekend om is. Maar helaas.... vandaag geen boomklimmende leeuwen gezien. Eigenlijk sowieso weinig dieren. Wel een aantal ugandese kobs, vogels, buffels, bavianen, meerkatjes en topi's. Die hadden we nog niet eerder gezien, dus dat was wel leuk. We hadden lunch bij een riviertje op de grens met Congo. Daar stonden 2 militairen met een geweer. Ik denk om te voorkomen dat mensen van Congo daar het riviertje over gaan.

Maandag 25 november
Vandaag helaas Queen Elizabeth NP weer verlaten en zijn we verder gereden naar Bunyonyi. Daar aangekomen heb ik lekker bij het meer in het zonnetje gezeten (zolang hij niet achter de wolken ging).

Dinsdag 26 november
Vanmorgen hebben we een kleine 3 uurtjes gewandeld langs de weg die we moesten gaan. Na ongeveer 3 uur werden we na 10-12 km verder opgepikt door onze chauffeur. Was een leuke wandeling, want we liepen langs kleine dorpjes en hadden uitzicht op het Bunyonyimeer. De wolken hingen heel laag, dus dat was wel een bijzonder uitzicht. We hadden ook de volle aandacht van de mensen, want er liepen 5 blanke vrouwen zo maar door hun straten. Een heel stuk hebben we gezelschap gehad van 2 vrouwen die een (heel) stuk mee liepen om op hun land te komen. De ene vrouw liep met een grondwerktuig en een mes en de andere had een babietje op de rug gebonden. Dat zie je hier heel veel en het is ongelofelijk dat die babies zo blijven hangen. Op een gegeven moment werd er ineens door heel veel kinderen voor ons gezongen. Bleek dat we bij een schooltje waren, dus alle kinderen naar buiten en zingen en dansen voor ons. Rond lunchtijd kwamen we aan in kisoro. Bij onze lodge hebben we een hele poos gekeken naar de zwart-witte colobusaapjes en verder lekker rustig aan gedaan. Vanuit onze lodges kijken we uit op de (flinke) heuvels van bwinidi waar we morgen de gorillatrek gaan maken. Pff gaat heftig worden denk ik want de heuvels zijn echt enorm en qua ademhaling merk je wel dat je hoog zit. Verder heeft het afgelopen dagen veel geregend, dus zal het ook wel erg glad zijn. Maar we zullen zien.................

Woensdag 27 november
Vandaag de 'big day', de dag van de gorillatrekking. Ik was vanmorgen hartstikke zenuwachtig voor de trekking, maar dat was achteraf gezien niet nodig, want het is me heel erg mee gevallen. Na 2 uur trekken door het tropische regenwoud zagen we gorilla's en onderweg hadden we ook nog een bosolifant gezien. Het eerste 1,5 uur was heel goed te doen, maar toen ging het heel stijl omhoog en moesten er takken gekapt worden om een weg te banen naar de gorillas. Toen we eindelijk op de top waren moesten we weer heel erg stijl naar beneden. Dat was nog erger dan naar boven, want je stond steeds op de afgekapte takken met bladeren en dat was erg glad. Maar gelukkig had ik een drager, die mijn tas droeg en bij de hele stijle stukken omhoog en omlaag mijn hand vast pakte en me ondersteunde. Eenmaal bij de gorilla's bleven ze helaas bewegen. We zagen eerst een silverback, maar die liep helaas vrij snel weer weg. Toen zagen we een vrouwtjesgorilla. De gorillas bleven helaas steeds weer verder onder de struiken kruipen, maar uiteindelijk zagen we toch nog 2 vrouwtjesgorillas en een kleintje op zo'n 2 meter afstand. Dat kleintje kwam steeds verder naar voren en uiteindelijk maar op 1 meter afstand van mij. Dat was echt geweldig, maar helaas was het uur dat we er bij mochten zijn veel te snel voorbij. Terwijl we naar de gorillas stonden te kijken stond ik midden in een nest met safarimieren (de rode bijtende dansmieren). Nou ze zaten echt overal, zelfs in mijn onderbroek en dat was niet prettig. De tocht terug was vrij licht, geen stijle klimmingen en afdalingen meer. Na ongeveer 1,5 uur (inclusief lunch) waren we weer bij ons beginpunt en het eindpunt van deze onvergetelijke tocht!!!!

Donderdag 28 november
Vannacht even bijgetankt, want ik was toch wel erg moe van de gorillatocht. Na zo'n 9 uurtjes te hebben geslapen ben ik opgestaan en nog even wat foto's gemaakt van de bergen van bwindi en de omgeving. s'morgens hangt het nog helemaal in de mist en dat ziet er wel bijzonder uit. Na het ontbijt zijn we verder gereden naar Kisoro. Ik heb weer genoten van de weg daar naar toe. Zo'n groene vruchtbare omgeving en heel veel heuvels en ook erg leuk om de lokale bevolking te zien.
In Kisoro zijn we naar de lokale markt gelopen. Daar verkochten ze echt vanalles, van kleding tot zout, tot groenten en fruit. We liepen over de markt en de paadjes werden steeds smaller en op een gegeven moment moesten we over manden met aardappels etc. gaan om weer verder te kunnen. Op de markt waren echt alleen maar vrouwen en het waren er honderden. We waren een bezienswaardigheid en merkten dat ze het over ons hadden, want ik hoorde regelmatig het woord Muzungo (=blanke). Via wat winkeltjes zijn we weer terug gegaan naar ons hotel.

=============================================================
Hoi allemaal,
Het einde van mijn vakantie is helaas in zicht. Ik heb het weer super leuk gehad en het was een geweldig mooie reis. We hebben ook erg veel dieren gezien!
Hieronder nog een verslagje van de laatste week.
Ik ga nog effe een paar uurtjes genieten van het mooie weer!!

Heel veel groetjes en tot gauw!!

Vrijdag 29 november
Vanmorgen hebben we lekker wat gerelaxt in de tuin. Lekker in het zonnetje met een tijdschriftje. Vanmiddag hebben we een bezoekje gebracht aan het Batwadorpje. Dat heeft wel veel indruk gemaakt. De batwas zijn eigenlijk bosmensen, maar zijn verjaagd uit de bossen omdat ze de gorillas dood maakten en dat is natuurlijk de grootste inkomstenbron voor Uganda qau toerisme. De batwas hebben nu echt helemaal niets, ook helemaal geen land. Hoe ze wonen is echt triest. In sommige gevallen kun je het in mijn ogen niet eens hutjes noemen. De mensen waren wel allemaal enthousiast met onze komst. Een heel aantal was dronken of stoned. Want ze kweekten zelf wiet en dat werd opgerookt. Op het eind kregen we een 'optreden' en het hele dorpje liep uit om voor ons te zingen en te dansen. Ik heb zelden zo veel enthousiasme gezien en de muziek was ook nog best leuk. We hebben ze maismeel en geld gegeven. En nu maar hopen dat ze het geld op een goede manier uitgeven......

Zaterdag 30 november
Vandaag zijn we weer verder gereden naar Lake Mburo NP. We hebben grotendeels een geasfalteerde weg gehad, dus dat reed best goed door. Op sommige delen waren ze de weg nog aan het maken, dus daardoor duurde het op sommige stukken wat langer. Ik kan hier echt genieten van zo'n reisdag, want je ziet echt heel veel mensen. Het is echt ongelofelijk wat de mensen hier (vooral de vrouwen) allemaal op hun hoofd dragen: tuingereedschap, takken, boomstammen, watertuiten, bananen en nog veel meer. En als ze het niet op hun hoofd dragen hebben ze wel hun hele fiets (of brommer) er mee volgepakt. Soms zo zwaar dat ze echt niet meer kunnen fietsen en de fiets met heel veel kracht voort moeten duwen, zeker heuvel op natuurlijk. Langs deze betere weg zag je ook wel betere huizen (bijna allemaal van baksteen). In kleine dorpjes en slechtere wegen zijn de huizen ook echt een stuk minder.
Laat in de middag kwamen we aan in Lake Mburo NP en hebben we nog een wandelsafari gemaakt. Deze was echt geweldig!! We hebben ook nog 'nieuwe' dieren gezien zoals bosbokken, zebra's, impala's en wat zeer uniek is de elandantilope. Het is blijkbaar heel bijzonder dat we deze hebben gezien, want deze dieren zijn heel erg schuw en je ziet ze echt zelden en wij zagen er 3. Verder hebben we ook nog veel waterbokken gezien en een wrattenzwijn.
We slapen hier weer in tenten en dat is heel bijzonder. De voorkant is een soort van bungalowtent met 2 bedden. Als je aan de achterkant de tent uitgaat komt je in de badkamer met douche (die je moet laten vullen met warm water) een soort van wastafel en weer een bijzondere wc. Voordat je naar de wc gaat moet je eerst een bananenblad er in doen, dan je behoefte doen en dan druk je op een hendel en valt het netjes recht naar beneden.
De sterrenhemel is hier trouwens geweldig, omdat er helemaal geen lichtvervuiling is....

Zondag 1 december
Vandaag weer een geweldige (maar helaas laatste....) safaridag. We hebben vandaag 2 gamedrives gehad en nog een boottocht. Echt super veel dieren gezien: zebras, topis, impalas, buffels (in de modder) wrattenzwijnen, zwartkopmeerkatjes, bosbokken, waterbokken, eland, krokodillen, nijlpaarden (waarvan ik 2 toppertjes van foto's heb gemaakt, eentje met de bek open en eentje terwijl hij water omhoog spuit) kroonkraanvogels, visarenden, ijsvogeltjes en heel veel andere vogels en wat heel bijzonder was is dat we 2x een duiker en een oribi zagen, want die zijn echt zeldzaam hier.
We hebben nog heel lang gespot voor een luipaard, maar helaas..... Morgen gaan we weer verder naar ons eindpunt Entebbe om daar nog een paar daagjes door te brengen.

Maandag 2 december
Vandaag weer verder gereden naar het eindpunt van deze vakantie: de stad Entebbe. De reis ging best vlot over een bijna geheel geasfalteerde weg. Onderweg nog gestopt bij de evenaar. Dit punt bij de evenaar was een stuk toeristischer dan die we eerder hadden gezien. Ook heel veel souvenierkraampjes, dus ik heb nog even wat geld uitgegeven ;-)
Eind van de middag arriveerden we bij ons guesthouse in Entebbe en hebben lekker in de tuin wat zitten kletsen. Vanavond hebben we afscheid genomen een reisgenootje die vandaag naar Nederland terug ging.

Dinsdag 3 december
Vanmorgen was het al meteen lekker weer. We zijn via een toeristische route richting 'het centrum' gelopen, wat niet echt een centrum genoemd kan worden. We hebben even een drankje genomen bij een heel chique hotel. Daarna zijn we verder gelopen, hebben heerlijk geluncht en ik heb (als het goed is) het laatste souveniertje gekocht. Daarna zijn we weer richting ons guesthouse gelopen en hebben weer zitten kletsen in de tuin. Vanavond hebben we weer afscheid genomen, nu van 2 reisgenootjes.

Woensdag 4 december
Vandaag ons laatste dagje oeganda..... Vanmorgen hebben we wat rond gelopen. We kwamen ook bij een lokaal marktje en winkeltjes uit. Ik vond het wel leuk om tussen de lokale bevolking te lopen en de winkeltjes te bekijken. Daarna zijn we weer richting 'het centrum' gelopen en hebben daar wat geluncht. Daarna zijn we weer terug gelopen richting ons guesthouse. Daar waren we weer halverwege de middag.
Zo meteen nog effe lekker wat lezen en kletsen in de tuin, daarna nog wat eten en om 9 uur richting het vliegveld en om half 12 vliegen we weer naar nederland. Morgenvroeg iets voor 6 uur (als het goed is)land ik weer in het koude natte winderige kikkerlandje en is de vakantie echt voorbij.......

Gerda .

Leuk , gezellig , geschreven reisverhaal
Een voorproefje op onze reis daar naar toe .
Was alvast even genieten .