Einde van de reis door Sri lanka

helaas zit mijn vakantie er weer op. Over 3 kwartier gaan we richting het vliegveld en moet ik het mooie, vriendelijke land weer verlaten........

ik heb weer enorm genoten van deze reis! Ik zal proberen dit weekend wat foto's te plaatsen zodat jullie kunnen meegenieten van dit mooie land!

hieronder nog een verslag van de laatste paar dagen:

Dinsdag 1 december

We zitten nu in de omgeving waar de tsunami was in 2004. Het maakt wel indruk om op die plekken te staan. Gisteren op het strand van Yala NP zijn destijds heel veel slachtoffers gevallen. Net als wij waren mensen op dat moment daar aan het picknicken toen de grote vloedgolf over hen heen ging. Deze ging wel 2 km landinwaarts. Typisch is dat er weinig dieren zijn omgekomen toen. De dieren voelde het aan en waren al verder landinwaarts getrokken.

Vandaag reden we langs de kust waar dus destijds de tsunami ook was. Op zich is er weinig van te zien, want het is toch wel weer 11 jaar geleden, maar het maakt echt indruk als je nu hier bent met het idee dat de golven wel 15 meter hoog waren en een paar km landinwaarts zijn gegaan.

Toen we net Tissamaharama uitreden zijn we gestopt bij het meer voor de mooie weerspiegelingen in het water. Nog iets verder bij een hele oude stoepa, waarom heem hele mooie waterlelies stonden.

We hebben een koffie/toiletstop gemaakt bij het strand. Het was er bijna niet bewolkt en daarom echt gigantisch heet. Voor mijn gevoel wel meer dan 35 graden. Ik vond het dus niet erg om daarna weer de bus (met airco) in te gaan.

We hebben ook en stop gemaakt bij een hindoeïstische tempel in matara. Daar waren mensen fruit aan het laten zegenen en wij kregen ook een stuk gezegd fruit. Ook hier werden weer kokosnoten kapot gegooid. In een tempel kregen we een rode stip op ons voorhoofd. Dus nu was ik echt helemaal gezegd.

Dat is maar goed ook, want ze rijden hier echt als gekken. Er wordt gewoon ingehaald ook al komt er een tegenligger aan. De lijnbussen zijn echt het ergste, die rijden echt levensgevaarlijk en dan te bedenken dat deze overvol met mensen zit.

Onderweg hadden we ook nog verse kokosnoot gekocht. Er wordt dan een stuk van de kokosnoot afgeslagen met een heel scherp mes. Dan kun je met een rietje de kokosmelk opdrinken en daarna wordt hij jet hetzelfde mes doormidden gehakt en kun je de kokos er nog uit eten. Erg lekker! De vrouw die dat deed had ook wel eens misgeslagen met haar mes denk ik, want ze miste wel een paar vingers aan haar hand.

We zijn ook gestopt bij de steltvissers in Weligsma.

We hebben nog een bezoek gebracht aan de stad Galle. Dit is een Hollandse vestigingsstad. Het oude fort was nog in een goede staat en degene die tijdens de tsunami in het fort waren hebben het destijds ook overleefd. Leuk om een oud Hollandse kerk te zien met grafstenen er in waarop (oud) Hollandse tekst staat. We zijn ook nog bij de vuurtoren geweest en hebben nog effe door het stadje gelopen. Erg leuke plaats!

Eind van de middag kwamen we aan in ons hotel. Echt super de luxe. We hebben een terras met 2 ligbedden en uitzicht op zee. Heeeeeeeeeerlijk!

Woensdag 2 december

Vandaag heb ik gekozen voor een relaxdag. Na het volle programma was ik er wel aan toe en had ik geen zin om vroeg op te staan en aan tijden verbonden te zijn. Zonder de wekker te zetten was ik toch om 8 uur echt wakker en ben opgestaan en daarna gaan ontbijten. Naheft ontbijt heb ik een heerlijke strandwandeling gemaakt en ben daarna lekker het zwembad ingegaan. Lekker wat gelezen op het standbedje op het balkon, weer gezwommen en een restaurant aan zee uitgezocht om te gaan lunchen. Als je zit te lunchen met uitzicht op zee heb je echt een vakantiegevoel. Even wat geshopt en weer terug naar het restaurant om een lekkere verse ananassap te drinken. Weer zwemmen en lekker genieten op ons terras. Gohhhhhh wat heb ik het toch goed vandaag :-)

Donderdag 3 december

Vanmorgen helaas afscheid genomen van ons super mooie hotel. We reden weer verder door het gebied wat enorm was getroffen door de tsunami. We zagen daarom ook een monument en een grote Boeddha met het gezicht naar de zee om Sri Lanka te beschermen tegen de zee.

We zijn gestopt bij een maansteenmijn. Hier konden we de mijn zien, de werkplaats en natuurlijk de shop waar deze stenen in sieraden werden verkocht. Ook werd daar kaneelolie gemaakt van bepaalde bladeren.

We hebben een boottocht gemaakt over de Madugagarivier. Wel lekker om effe op een bootje te zitten en te varen over een meer met soms mangrovebossen. We zagen hier vooral wat vogels en hebben nog een tempeltje bezocht op een eilandje.

Na de lunch hebben we Colombo bezocht. Ik vond dit niet echt een heel bijzondere stad en vooral heeeeeeeel erg druk qua verkeer. Onze chaufeur was ook erg blij toen hij de drukke stad achter zich kon laten en maakte een juigend gebaar.

Vrijdag 4 december

Vandaag helaas weer onze laatste vakantiedag. Vanmorgen zijn we eerst naar de vismarkt in nogombo geweest. Jeetje wat veel vis zeg. De geur bleef nog lang in mijn neus hangen.....

Maar wel bijzonder om te zien. Het mooiste vond ik wel bij de rivier zelf waar de vis net binnen was gehaald en door het schudden van de netten de kleine visjes er uit moesten vallen. Er waren daar ook heel veel vogels aanwezig die daar ook iets van mee probeerden te pikken.

We zijn nog even bij een Nederlandse kerk gestopt en daarna hebben we nog gevaren door de dutch channels (Nederlandse kanalen). Eerst door een kanaal en daarna een natuurgebied in. We hebben daar veranen gezien en natuurlijk weer vogels.

Zo.......... Het zit er weer op. Ik heb enorm genoten!!!

Reacties

Reacties

Ellen Abrahams

Dank je wel voor je mooie verslag. Ik herbeleefde mijn reis aan Sri Lanka. Eigenlijk zouden we een keertje dezelfde reis moeten boeken, want wij hebben veel dezelfde interesses.... ;-)

Ben Henzen

Hey Angeline,

Jammer hè.... dat het er weer op zit. Erg leuk om je reis op afstand te kunnen volgen en zo mijn reis van voor de tsunami te herbeleven.

Nu weer acclimatiseren!!!

CU

Ome Jan & Maria

Hoi angeline wat heb je weer een mooi vakantie verhaal maar het is alweer voorbij wij hopen dat je een goede terug reis heb gehad en tot gauw groetjes ome Jan & Tante Maria Arie & Jolanda en de kids

marion

Weer een mooie reis gemaakt en door jouw verslag konden we weer mooi meegenieten.
Intussen zit je weer heerlijk thuis en zit je eerste werkdag er ook weer op.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!