Chilaw, wilpattu NP en Jaffna

hoi,

Een eerste berichtje van mij uit Sri Lanka. Ik ben me weer enorm aan het vermaken en aan het genieten van deze reis. Het weer is hier prima. Voor dat we kwamen heeft het enorm geregend, maar tot nu toe gelukkig geen last gehad van de regen. We zijn nu in Anuradpahura en gaan zo meteen de stad in.

hieronder een verslagje van de eerste dagen. Ik zal ook proberen wat foto's te uploaden, maar weet niet of dat lukt en doen mieten jullie even wachten tot ik weer thuis ben.

Maandag 16 november

Vanmorgen bijna de grootste reisflater van mijn leven gemaakt. Het vliegtuig landde en ik zag de zee en hagelwitte stranden en kreeg meteen een vakantiegevoel. Het was rond 12 uur, terwijl we eigenlijk rond half 4 zouden landen. Ach ik zal me wel vergist hebben dacht ik nog. Toen ik het vliegtuig uit ging bleven er heel veel mensen zitten. Toen ik halverwege de trap naar beneden was dacht ik ineens misschien toch even vragen of ik in Colombo ben. Bleken we op de malediven te zijn.......Ook mooi, maar ik ben toch maar weer snel het vliegtuig ingegaan.

Rond een uurtje of 3 landden we op Colombo in Sri Lanka. Als ik in zo’n bus zit krijg ik meteen een vakantiegevoel en nam het land meteen in me op. Toen we in het hotel aankwamen was het al bijna donker, dus hebben we alleen nog lekker gedoucht en heerlijk gegeten. Zo einde van reisdatum 2;-)

Dinsdag 17 november

Vanmorgen al vroeg op pad. Eerst stopten we bij de markt van Chilaw. Op de markt werd vooral veel vis verkocht, dus de geur was niet zo lekker, maar de vis was wel echt vers en werd rechtstreeks door de vissers daar naar toe gebracht. Heerlijk om door de drukte van mensen te lopen. In een nieuw land moet ik altijd even wennen aan het fotograferen van mensen, maar de mensen waren echt heel aardig en maakte graag een praatje.

De afgelopen dagen is er erg veel regen gevallen! Dus de rivieren waren buiten hun oevers getreden. Qua natuur zag dat er mooi uit, maar sommige woningen stonden (bijna) onder water en dat is natuurlijk wat minder. Onderweg zijn we nog even op de thee geweest bij onze chauffeur. De thee was niet erg lekker, want het was gemberthee met melk. De eerste slok ging nog wel, maar voor de rest...... Maar wel leuk om te zien hoe de mensen hier in Sri Lanka kunnen wonen en zijn vrouw liet ook het fotoalbum van hun bruiloft van 3 dagen zien en dat was ook bijzonder.

Na de lunch gingen we met 4-weelderigers naar wilpattu nationaal park. In dat park hadden we kans om een luipaard te spotten, maaaaaaaaar helaas geen luipaard, maar wel reeën, pauwen, een zwijn, veel vogels zoals de bijeneter en de ijsvogel, wilde hanen, een krokodil, veranen, schildpad, apen en op het eind werden we nog beloond met een beer en jakhalzen. Helaas ook geen olifanten gezien, maar wel genoten van het mooie landschap, vooral bij de open vlaktes en de waterpartijen.

Woensdag 18 november

Vanmorgen zijn we van Anuradhapura naar het Jaffna in het noorden van Sri Lanka gereden. Dat was een heel bijzondere rit, omdat het noorden pas sinds 2009 toegankelijk. Daarvoor was het niet veilig vanwege de tamiltijgers. Onderweg zagen we dingen die je aan de oorlog met de tamiltijgers doet denken, zoals een watertoren die gebombardeerd is, een oorlogsmonument en een vrijheidsmonument. Ook zag je richting het noorden steeds meer militairen.

Aan het einde van de middag gingen we naar het Hollandse fort in Jaffna. Deze is gebouwd in de vorm van een ster en dateert van ongeveer 1689. Ik vond het heel bijzonder dat je in de stenen afdrukken van koraal zag. Door de bombardementen zijn helaas wel alle oud Hollandse gebouwen binnen de de muren van het fort verwoest.

Na het bezoek aan het fort hebben we nog wat door Jaffna gereden en zagen we mooie (helaas verwaarloosde) koloniale gebouwen en ook een aantal mooie tempels. We zijn ook nog over de markt gelopen. De mensen zijn hier echt heel erg vriendelijk.

Donderdag 19 november

Vanmorgen verder Jaffna verkend. Eerst zijn we naar de sint James kerk geweest en daarna naar Nallur kandaswamy-tempel. Dit is blijkbaar de mooiste hindutempel van het land. Het was ook echt heel mooi van binnen. Helaas mochten we er geen foto’s maken. De mannen in de tempel lopen allemaal met een ontbloot bovenlijf. Ook mijn mannelijke reisgenoten moesten op deze manier de tempel betreden. Om 10 was er een puja (soort ceremonie/dienst). Het was door de geluiden en de bewegingen van de hindus dat ik even een kippengevoel moment kreeg. Bijzonder om dit mee te maken.

We zijn daarna naar Sri nagavihara international buddhist center geweest. Dat was een witte stupa, met aan vier zijden een nis met een buddha er in. Om ook nog dicht bij ons ‘eigen’ geloof te blijven zijn we ook nog naar de Nederlandse kerk geweest. Deze was vrij sober ingericht.

Na de lunch zijn we naar casuarine beach gegaan. Dit was op het schiereiland Karaitivu en het is het beste strand in de buurt van Jaffna. De zee was er erg ondiep en je kon echt honderden meters de zee inlopen en nog was het ondiep. Ook waren er geen golven. Het strand viel me een beetje tegen omdat mijn verwachtingen te hoog waren. Ik vond vooral de weg er naar toe erg mooi. De route ging tussen rijstvelden door en op een gegeven moment was er aan beide zijden alleen maar zee. Op deze plek waren ook heel veel kleurrijke vissersnetten aanwezig. Al met al weer een heerlijk dagje!

Reacties

Reacties

Cristel

Oh Ange dat zou idd een verhaal zijn geweest als het vliegtuig was vertrokken en jij op de malediven zat haha. Geniet van je reis. Jaloers!

Ton Ermers

Hallo Angeline. Je verhalen doen ons, als altijd, watertanden.
Fijne reis.

Sven van Kempen

Hey Angeline,

Het klinkt weer super hoor! Er heerst een lichte jalozie vanaf het joude regenachtige Nederland ;)
Heel veel groetjes en maak er nog een prachtige reis van!

Groetjes van ons :)

Ellen Abrahams

Hoi, dat van de Malediven snap ik heel goed, want het wordt ook niet verteld. Ik was ook zo verbaasd dat we daar een tussenlanding maakten. Jij hebt nog wel Malediefse lucht gesnoven....
Jammer dat ik niet in het noorden ben geweest, lees ik wel. Geniet ervan en mooie stupa's ga je nog veel zien.

Jolanda van Lankveld

mooie verhalen zijn het geniet er maar lekker van
groetjes Jolanda & Arie en de kids & Jan &Maria

Jan en Maria

Prettige vakantie mooie verhalen zijn het

Marion

Hoi Angeline, Blunderen doen we allemaal wel een keer en het is goed afgelopen. Weer wat geleerd moet je maar denken. Wat heb je al weer veel gezien. Mooi hoor. Wij genieten op deze manier ook. Heel veel reisplezier en tot het volgende verhaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!