Heerlijk genieten in Sri Lanka

Zo....... Weer even een reisverslag. Ik ben hier heerlijk aan het genieten. We hebben een vrij vol programma, behalve nu ;-) en ik heb dus weinig tijd om te schrijven. Helaas lukt het nog steeds niet om mijn foto’s te uploaden. Af en toe plaats ik er een paar op Facebook. Ik geniet nog een paar dagen van de heerlijke temperatuur hier voor ik jullie weer ga vergezellen in het stormachtige koude Nederland.

Woensdag 25 november

Vandaag vooral een reisdag gehad, maar wel een hele mooie route. We hebben bijna de hele dag slingerend door de bergen doorgebracht met geweldige uitzichten en heel veel grote theeplantages. Het hoogste punt waar we waren geweest was 1.893 meter.

Voor we de bergen in gingen hebben we een batikhandwerkplaats bezocht. Heel interessant om te zien hoe ze dat doen. Ze maken eerst een tekening met een pen op een wit doek. Waar het wit moet blijven doen ze wax op. Dan doen ze het in een bijv. geel kleurbad. Wat dan geel moet blijven doen ze weer wax op, weer in een kleurbad etc. En uiteindelijk komt er een mooi gekleurd doek uit.

We zijn onderweg ook bij een theefabriek geweest. Heel interessant om nog eens te zien hoe thee gefabriceerd wordt. Onderweg hadden we ook nog wat theepluksters gezien. Daarna mochten we natuurlijk thee proeven en kopen.

De lunch hebben we gehad bij een mooie waterval. In die omgeving waren heel veel mooie watervallen.

Onze tocht eindigde in Nuwara Eliya. Dit is een plaatsje waar het een stuk koeler is. Wij liepen gewoon in korte broek en shirt en de mensen daar liepen soms met een dikke jas en zelfs soms met een muts op. Deze plaats heeft veel Engelse invloeden en dat kon je zien aan de victoriaanse villa’s en golfbanen.

Donderdag 26 november

Vanmorgen erg vroeg opgestaan omdat we om kwart over 5 al vertrokken naar Horton Plains. Dit is een natuurgebied dat op 2000 meter hoogte ligt. De rit er naar toe was al mooi. Gisteravond was het volle maan en vanmorgen zagen we de volle maan nog schijnen met een mooie weerspiegeling in een meer. Sommige groepsgenoten waren niet blij met volle maan, omdat als het volle maan is dat een feestdag is in Sri Lanka en dat betekent dat er geen alcohol geschonken mag worden. Onderweg hadden we ook nog uitzicht op Adams peak. Dit is een berg waar heel veel boeddhisten naar toe trekken omdat daar een voetafdruk van Boeddha te zien is. Onderweg hebben we ook nog rendieren en elanden gezien.

Op Horton Plains hebben we een wandeling gemaakt van 9 km. In z’n algemeenheid was hij goed te doen, maar er zaten wat pittige en soms ook gladde stukken tussen. Het landschap was erg mooi. Typische bomen en planten, soms begroeid met mossen en wat waterpartijen. Het bekendste punt was ‘worlds end’, een mooi uitzichtpunt waar de helling bijna 1 km stijl naar beneden ging. Een ander beken punt zijn de baker falls. Een mooie waterval waar we een pittig klimmetje naar toe moesten maken en daarna weer met trappen naar beneden. Maar het was een mooie waterval. Na ongeveer 3 uur bijna constant te hebben gelopen kwamen we weer bij ons busje aan om terug te gaan naar het hotel.

Na onszelf opgefrist te hebben gingen we naar het station van Nanu Oya waar we de trein hebben genomen naar Bandarawella. De uitzichten waren erg mooi. Onderweg zagen we theeplantages, watervallen en mooie bergachtige vergezichten. Ook hadden we het erg gezellig in de trein. Bij ons zat een Chinese studente waar we gezellig mee hebben gekletst. Ook werd in de trein (volgende wagon) de commercial van fantareclame opgenomen.

Halverwege de middag kwamen we aan in Bandarawella. Na een heerlijke douche zijn we nog even het stadje ingelopen. Leuk om het leven hier te zien, maar het is geen bijzonder stadje. We waren ook een beetje de verkeerde kant opgelopen, want we zagen alleen maar eetwinkeltjes. Morgen maar de andere kant op lopen.

Vrijdag 27 november

Vanmorgen een villagewalk gehad. We liepen eerst een heel eind naar beneden tussen allerlei huizen en tuinen. Uiteindelijk hebben we vooral tussen de landerijen/grote tuinen gelopen. De ene helft van het jaar zijn er voornamelijk rijstterassen en de andere helft van het jaar dus gewassen. Ik had graag door de rijstvelden gelopen, maar nu was het tijd voor gewassen. Je zag echt van alles van kolen, tot boontjes, tot tomaten en heel veel gewassen die ik niet ken. Wel echt een hele mooie lekkere wandeling, tot we weer flink naar boven moesten lopen. Dat ging ook goed, maar toen kwamen de zweetdruppeltjes toch wel effe naar boven. We eindigde met een lunch bij mensen thuis. Dat was erg lekker en ook leuk om te zien hoe mensen hier wonen.

Toen we terug kwamen hebben we effe door het dorpje gelopen. Het is hier absoluut niet toeristisch en er is ook geen souvenirshop te vinden. Wel leuk om die lokale kleine winkeltjes binnen te kijken. Het was wel erg druk op straat met mensen, vrachtauto’s, tuktuks en auto’s.

S’middags hebben we een massage gehad met flink veel olie. De massage was wel lekker, maar duurde volgens mij niet de 3 kwartier die ze beloofden..... Daarna moest ik wachten in een soort steenoven(die niet aan stond), maar volgens mij waren ze me vergeten en had ik er ongeveer anderhalf uur ingezeten. Daarna nog in een stoomcabine. Die was heel bijzonder, want het was een soort houten kist waar je in moest liggen en uiteindelijk was alleen je hoofd er buiten. Wel lekker op zich.

Zaterdag 28 november

Vanmorgen zijn zijn we eerst naar de grottempel Dowa gegaan. Het tempeltje was erg mooi met veel muur,- en plafondschilderingen en boeddha's. Ik vond vooral de oude Boeddha die in de rotsen uitgehouwen was erg mooi.

We zijn verder gereden naar Ella door een geweldig mooi landschap. Echt heel bergachtig, goed en veel heuvels. We zijn gestopt blijde Rawena Ella falls. Een mooie waterval van 100 meter hoog, die van allerlei kanten uit de rots kwam. Onderweg hebben we ook veel rijstvelden gezien.

Na de lunch gingen we naar Elephant Transit Home. Dat is een olifantenopvang, waarbij olifanten in het wild worden verzorgd. Als de olifanten 5 jaar zijn worden ze losgelaten. Om 15 uur was het voedertijd en kwamen de olifanten 3 aan 3 binnen en kregen ze melk via een trechter met een slang. Daarna mochten ze nog blaadjes eten. Echt heel mooi om te zien al die olifanten.

Niemand ging vandaag op safari en niemand had spijt toen we bij ons tenten camp aankwamen. We hebben nu echt een supermooie locatie. We hebben een bungalowtent aan het water met daarachter een ‘gewone’ badkamer. We zijn met het grootste deel van de groep meteen het zwembad ingegaan. Was echt heerlijk en gaf echt een vakantiegevoel. Heeeeeeeeeeeerlijk!

Zondag 29 november

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, want we vertrokken pas om 10 uur. Dus nog effe naar de rivier gelopen, maar daar was niets te zien en nog effe lekker gezeten bij ons huisje.

Onderweg gestopt bij Mandunagala termal spring. Een warmwater(bron). Hier waren verschillende grote stenen ‘bakken’ met erg warm water. De mensen daar liepen dan naar zo’n bak en gooide een emmertje warm water over zich heen. Mooi om te zien.

We zijn ook nog naar het Mandunagala klooster geweest. Helaas maar een paar monniken gezien. Zoals meestal stond het klooster, stoepa en Boeddha helemaal boven op de berg, dus we moesten weer een klimmetje maken. Onderweg zagen we heel veel apen. Het uitzicht van boven op de rots was erg mooi. Als je dan dit uitzicht hebt met stilte om je heen begrijp je wel waarom monniken deze plek uitzoeken om te mediteren.

Laat in de middag zijn we naar kataragama geweest. Dat is een van de heiligste plekken van Sri Lanka voor boeddhisten, hindoes en moslims. Eerst zijn we naar de stoepa gelopen. Als je hier een heilige plek betreed moet je altijd je schoenen uit. Wat hier erg bijzonder was, was dat op de straten een laag zand lag. Dat liep wel lekker, want op sommige plekken was het echt niet prettig lopen. Bij de stoepa was het mooi om de mensen bezig te zien, maar bij de tempels nog meer. In een tempel kon je fruit laten zegenen. Wij hadden met onze groep ook een grote schaal fruit meegenomen en laten zegenen. Toen we dat deden kregen we allemaal een asafdruk op ons voorhoofd. Buiten konden we lekker het fruit opeten. Terwijl het merendeel van de groep ‘veilig’ een banaan pakte ging ik voor mijn lievelingsfruit: de watermeloen. Jeetje was een geknoei zeg, want hij was erg sappig. Maar wel erg lekker. We hadden zo veel fruit dat we het verder uitgedeeld hadden. Op een plek hadden mensen een brandende kokosnoot in hun hand en op het moment dat dit vuur was gedoofd, gooide ze de kokosnoot heel hard in een soort put. Een bijzondere plek om te zijn en heel mooi om te zien hoe mensen zo in hun geloof op kunnen gaan.

Zondag 30 november

Vanmorgen gingen we om 5 uur al op pad (pffffff) om rond 6 uur bij de ingang van het yala NP te zijn. De natuur in dit park was erg mooi, mooie rotsen, waters en zelfs de zee. We hebben verschillende dieren gezien zoals de bijeneters, wilde zwijnen, olifanten, gekleurde ooievaars, arenden, waterbuffels, pauwen (in bomen), ijsvogeltjes, hertjes,varanen, krokodillen en heel veel vogels.

Rond 11 uur waren we bij ons hotel en zijn we lekker het zwembad ingeplonst. Bij het hotel (soort bungalows) is ook een leuk barretje waar we net hebben geluncht. Zo meteen plons ik ook weer het zwembad in en voor het eten ga ik nog lekker genieten van een cocktail bij het barretje.

Sven van Kempen

Het klinkt weer super hoor :)
Geniet er nog maar van en we zijn benieuwd naar de foto's :D
Een updtae vanuit Nederland: Het regent ;)

Ellen Abrahams

Correctie, het stormt!
Met welk reisbureau ben je? Best natuurlijk....
Erg mooi verslag.

Marion

Weer een prachtig verhaal. Wat heb je veel gezien en meegemaakt van Sri-Lanka. Mooi. Geniet er nog maar lekker van. Hier is het nat, grijs en stormachtig.