Genieten van Georgie!

Hierbij een verslagje van de laatste dagen van mijn geweldige vakantie in Georgie.

Maandag 22 juni

Vanmorgen hebben we Akhaltsikhe weer verlaten en zijn eerst naar het groene klooster geweest. Dit klooster lag heel mooi midden in de bossen. In het kreekje langs het klooster liggen allemaal stenen, waarvan sommigen met rode vlekken. Deze stenen heten 'bloederige stenen'. Deze rode vlekken zijn (volgens verhalen) veroorzaakt door bloed van monikken die vermoord zijn in de 16e eeuw.

Daarna zijn we gestopt in het dorpje Borjomi. Uit dit plaatsje komt het bronwater wat je op veel plekken kunt kopen. Ik heb het pas gedronken, maar ik vond het niet zo lekker. Je kon daar het bronwater uit de warmwaterbron halen. Het water was best warm en ook nu vond ik het niet zo lekker, dus heb ik maar geen flesje gevuld. Borjomi was vroeger echt een kuuroord en er hebben hele mooie gebouwen gestaan, maar daar is nu weinig van over en ze worden meestal weer 'te mooi' opgeknapt. Na wat gedronken te hebben gingen we weer richting de bus die een stukje buiten het centrum stond. Hier zag je nog wat oude gebouwen die ik wel mooi vind.

Onderweg nog even gestopt om een broodje te kopen. We hebben daar nog wat rondgelopen en kwamen uiteindelijk op de lokale markt uit. Een mooie plek, waar veel te zien was.

Onderweg zijn we ook nog gestopt bij het Ubisa-klooster. Dit was weer een heel mooi klooster, met mooie fresco's.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij ons hotel in Kutaisi en zijn we meteen de stad ingegaan. Eerst over de (grotendeel overdekte) markt gelopen. Dit vind ik altijd geweldig. Lekker foto's maken en een praatje maken met de mensen. Het viel hier op dat de mensen graag op de foto gaan en vaak zelf al een praatje maken. En als je weer zegt dat je uit 'Hollandia' komt zeggen ze weer heel blij: het land van Sandra. Wat hier in Kutaisi opvalt is dat de mensen meer engels spreken en ook veel toegankelijker zijn. Wat hier ook opvalt is dat er veel personen (vooral vrouwen) een extreem overgewicht hebben. Ze zijn soms echt heel erg rond...

Daarna nog effe lekker door de stad geslenterd, effe op een bankje in het park gezeten en nog richting de joodse wijk gelopen.

Dinsdag 23 juni

Vanmorgen eerst naar het Gelatie-klooster uit 1106 geweest. Een heel mooi klooster, dat vanwege een renovatie helaas een heel eind in de stijgers stond. Van binnen was de Kathedraal van de Maagd weer erg mooi, met hele mooie fresco's en mozaieken. In een toegangspoort lag de staatsman David de Bouwer (overleden 1125) begraven. Hij wilde dat er zo veel mogelijk Georgiers over zijn graf liepen. Hij had in die tijd natuurlijk nooit gedacht dat er ook een stel hollanders over heen zouden lopen. Een ander klein kerje binnen dit klooster was eigenlijk gesloten, maar de deur werd voor ons open gemaakt. Ook hier weer mooie fresco's.

Daarna zijn we naar het mooi gelegen Monsametaklooster (8e eeuw) gegaan. In deze kerk lag een gouden 'kist' waarin de stoffelijke overschotten van de gebroeders Mcheidze (hertogen van Argveti) lagen. Je kon de schedels zien liggen. De legende gaat als je 3 keer door de tunnel onder deze kist kruipt en de kist kust dat dan je wens in vervulling gaat. Een van mijn groepsgenoten heeft dat gedaan. Ik ben erg benieuwd of haar wens uitkomt.

Daarna naar de Bagrati-kathedraal geweest, welke helemaal boven de stad Kutaisi uitsteekt. Vooral van buiten een hele mooie kathedraal door de mooie versieringen in de stenen. Ze hebben in de kerk ook een heel modern deel aangebracht. Hierdoor is deze kerk van de lijst van UNESCO afgehaald. Ik vond dit van binnen wel iets hebben, maar aan de buitenkant iets minder mooi. De kerk van binnen was niet heel bijzonder, maar wel bijzonder door de bedrijvigheid, dus ik heb daar vooral mensen gekeken.

Langzaam aan zijn we naar beneden naar de stad gelopen. Onderweg zagen we mooie, meestal vervallen, huizen. We kwamen uiteindelijk uit bij de markt en dat was weer genieten. We kochten een broodje en een colatje en hebben deze lekker in het park genuttigd.

Na de lunch zijn we eerst weer terug gegaan naar de markt. Dat is echt genieten, lekker mensen kijken en fotograferen en wat dingetjes proeven. Daarna hebben we het grote plein bezocht met daarop een hele mooie fontein met allemaal 'gouden' dieren. Een groepsgenootje werd daar nog geinterviewd voor de tv. De beelden daarvan zullen we waarschijnlijk nooit zien.

Na het plein zijn we naar het historisch museum geweest. Wij waren daar de enige bezoekers. Er lagen wel hele mooie dingen, zoals iconen en juwelen, maar het was wel een erg klein museum. Na een drankje te hebben gedaan op het terras zijn we met de (hele oude) kabelbaan naar boven gegaan. Daar boven was een kermis. Grappig om te zien, maar ik denk dat de meeste attracties niet door de nederlandse attractiewet komen. We hebben daar genoten van een ijsje en van de kinderen die voor 1 lari op een soort carts konden rijden.

Woensdag 24 juni

Vanmorgen weer de stad uitgegaan en richting het noorden van Georgië gereden. Echt weer geweldige landschappen. Zeker vanaf het plaatsje Zugdidi. In Zugdidi zijn we naar het Dadiani-museum geweest. Super mooi museum met heel veel mooie iconen, veel boeken, meubels met engels servies en schilderijen. Omdat de familie van Dadiani verbonden was met de Bonapartes waren er ook een paar persoonlijke dingen van de Bonapertes. Het dodenmasker van Napoleon Bonaparte was helaas in Tbilisi, maar ligt normaal ook in dit museum.

Onderweg zagen we nog een hele kudde koeien en geitjes met hun hoeders (op paarden). Echt midden op de weg en over de hele weg. Dus we moesten even wachten en toeteren voordat we er helemaal door konden. Echt een geweldig gezicht.

De koeien zijn hier echt overal. Ze liggen of staan op de weg, zelfs soms in hele gevaarlijke bochten liggen ze soms heel relax op het wegdek. Ook de varkens lopen gewoon overal rond. Zelfs in het dorp lopen koeien gewoon op de weg.

Onderweg stopten we ook bij een dam. Daar kwamen we een stel tegen die eind mei vertrokken waren vanuit nederland en eind december in Maleisie aan willen komen. Echt geweldig om te horen en ook een beetje jaloers, want dat lijkt me ook echt geweldig.

De route naar Mestia was echt geweldig mooi. We reden echt door een soort van kloof door de Kaukasus. Onderin een heel erg snel stromende rivier. Tegen de berg op heel veel bomen en bossen en daarboven uit mooie besneeuwde toppen.

Net voor Mestia hadden we nog een stop gemaakt om een foto te maken van de vele verdedigingstorens met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond.

Toen we bij ons guesthouse aankwamen zijn we meteen richting het dorp gelopen. We zijn een beetje van de hoofdstraat afgelopen en hadden ook daar een mooi zicht op een aantal verdedigingstorens. In totaal moeten er zo'n 2000 torens staan. De oudste hiervan komen uit de 9e eeuw.

s'Avonds weer heerlijk gegeten in ons guesthouse. De verblijven in de gueshousen vind ik echt geweldig. Dat heeft gewoon veel meer sfeer en gezelligheid dan een hotel.

?

Donderdag 25 juni

Vanmorgen zijn we met een 4WD naar het hoogst gelegen (2200 meter)dorp gereden van Europa: Ushguli. De route er naar toe was echt weer geweldig mooi. We zagen vele hoge groene bergen, maar ook veel besneeuwde bergtoppen. Op veel plekken zagen we ook weer de verdedigingstorens. Dit gebied (Svaneti) is echt super mooi en staat ook op de UNESCO's werelderfgoedlijst. Onderweg hebben we natuurlijk een paar fotostops gemaakt en zijn we ook gestopt bij een verdedigingstoren waar we in konden. Ik ben maar tot de 1e verdieping gegaan omdat de de trap nogal eng vond.

Ik weet niet precies hoe lang de route naar Ushguli was, maar we hebben er ruim 3 uur over gedaan. Over de laatste 10 km hebben we 1 uur gedaan. Dat zegt wel iets van het wegdek... Soms keek ik maar niet, want zag ik geen weg meer langs het busje.

Toen we in Ushguli aankwamen zagen we ook de hoogste berg van Georgie: Shkara (5068 meter). Weer super mooi met besneeuwde bergtoppen.

In Ushguli hebben we wat rondgewandeld over de meestal smalle straatjes tussen de torens en huizen. Op een mooie plek op een groene heuvel hebben we gepicknicked. Achter ons hadden we een mooi zicht op Skhara en onder ons op Ushguli met de mooie en vele torens.

Veel te vroeg moesten we weer terug naar Mestia. Goh wat had ik hier graag een nachtje willen blijven. Het was hier echt super mooi.

Echt weer een topdag in een mooie omgeving!!

Vrijdag 26 juni

Vandaag een reisdag naar Batumi. Toen ik vanmorgen uit het raam keek zag ik de bewolking al heel laag hangen. Wat in de bergen wel een heel mooi gezicht is. We hebben vandaag ook best veel regen gehad, maar eigenlijk hadden we er geen last van, want op momenten dat we stops hadden was het droog.

De eerste echte stop was bij een imker. We hadden onderweg al heel veel kleurige bijenkasten gezien. Op een van deze plekken hadden we een stop gemaakt. Echt een heel mooi gezicht al die gekleurde kasten. De imker maakte ook 1 kast van boven open, zodat we de honing konden zien. We mochten ook honing proeven. Deze was echt super lekker. Ook maakte hij een honingdrankje van honing met water. Dit was wel lekker, maar ook mierzoet.

Toen we in Batumi aankwamen hadden we een beetje een 'cultuurshock'. Van het mooie gezellige kleine guesthouse in de mooie natuur van Mestia naar een super de luxe hotel in een drukke badplaats Batumi.

Maar toen we eenmaal in Batumi aan het rondlopen waren vonden we het toch wel een mooie stad. Toen we terug gingen naar het hotel zagen we nog dansende fonteinen. Deze dansten op de maat van de muziek en werden gedeeltelijk verlicht door gekleurde lampen. Wel leuk om effe te zien.

Zaterdag 27 juni

Vandaag helaas de laatste volle vakantiedag.... Maar wel weer een topdag.

Vanmorgen zijn we Batumi verder verkend. Allereerst zijn we naar de oude moskee geweest. Wat erg leuk was, was dat er 4 oudere mannetjes lekker op een bankje zaten te zitten en te kijken.

Daarna hebben we verder wat door de stad geslenterd en hebben oa de rusisch ortodoxe kathedraalkerk, de armeense kerk, het europaplein en de Sint Nicolaaskerk bezocht.

Toen het begon te regenen wilden we toevallig net de kabelbaan naar boven pakken, dus dat kwam mooi uit. We kwamen boven aan midden in de wolken met regen, dus we besloten eerst te gaan lunchen. Na de lunch scheen heerlijk de zon en hebben we van het uitzicht over de stad Batumi genoten.

Eenmaal terug beneden zijn we naar de boullevard en het strand gelopen. Eerst hebben we wat gezeten bij het strand en genoten van het uitzicht en later hebben we helemaal genoten van ons terrasje op de pier. Hier heb ik onder het genot van 'sex on the beach' genoten van de zon en het uitzicht over de zee en het strand.

Na het eten nog een mooie 'lichttoer' door Batumi gemaakt en toen zat het er voor vandaag weer op.

Morgen nog een half dagje en dan zit het er helaas weer op...... Maar ik heb echt weer genoten van een super mooie gezellig reis. Georgie is echt een aanrader!!!!

Tot gauw!!

Miranda en Peter-Jan

Fijn dat je zo hebt kunnen genieten van Georgie. Goede terugreis!

Ellen A

Je hebt me overtuigd. ik wil ook.....!!!!

J.W.

Echt super, klinkt weer als een hele mooie bestemming/reis. Top!

jolanda van lankveld

wat zijn het mooie verhalen
ik hoop dat je weer veilig thuis bent gekomen

Marion

Wat hebben wij weer genoten van je reisverhaal. Georgië is echt een heel mooi land. Jammer voor jou dat het alweer voorbij is. Maar voor je het weet ga je weer een leuke vakantie beleven.