Sri Lanka

Hoi,

Ik ben weer enorm aan het genieten van mijn vakantie. Het programma is bij vol, maar nu zie ik even tijd om een reisverhaaltje te plaatsen.

De mensen zijn hier erg aardig en ook niet echt opdringerig. We hebben best wat regen gehad de laatste dagen, maar op de belangrijke momenten was het droog, dus eigenlijk hebben we er nog geen last van gehad.

Het is me de vorige keer helaas niet gelukt om foto's te plaatsen, dus dat komt wel weer als ik thuis ben.

Hieronder een verslag van de laatste paar dagen:

Vrijdag 20 november

Vandaag reden we weer terug naar anuradhapura. Onderweg zijn we bij 2 oorlogsmonumenten gestopt en bij de opgeblazen watertoren in kilinochchi. Deze toren is aan het eind van de strijd door de tamiltijgers opgeblazen en blijft zo liggen als herinnering aan de verwoestingen door de oorlog.

Op een gegeven moment riep onze chauffeur heel hard SHIT, dus ik dacht een lekke band of zo, maar hij werd aangehouden door de politie. Hij reed blijkbaar 55 (88 km), terwijl hij er maar 50 (80 km) had mogen rijden. Normaal moet je blijkbaar dan je rijbewijs inleveren en wachten op de rechtbank wat de boete is, maar door het betalen van 1.500 roepie (€ 10) mocht hij weer verder rijden.

Eind van de middag zijn we naar wat tempelcomplexen in anuradhapura geweest. We zijn eerst naar de rotstempel van isurumuniya geweest. Deze tempel is op en rond een rots gebouwd. Daarna zijn we nog naar een heel groot wit boeddhabeeld( Stisarananda piriwena) geweest.

Ook zijn we bij een stoepa in aanbouw/renovatie geweest. Dit was de Sandahuri Seya. Ondanks dat de stoepa nog niet helemaal klaar was werd er toch gebeden en offers gebracht.

Daarna zijn we naar de Sri Maha bodhi geweest. Dit is de belangrijkste boom van Sri Lanka. Dit is een loot van de oorspronkelijke boom waaronder Boeddha in India de verlichting bereikte. Deze boom wordt al 23 eeuwen met grote toewijding verzorgt. Om deze boom heen is een tempel gebouwd. Toen wij er waren was er een dienst bezig. Altijd leuk om te zien. Wat wel heel bijzonder is, is dat iedereen geheel in witte kleding was.

We zijn van daaruit gelopen naar de grote stoepa (ruvanvelisaya Seya). En zijn we hier nog rondom gelopen. Ik heb geen idee wat de omtrek is, maar hij was best wel erg groot.

Zaterdag 21 november

Vanmorgen zijn we naar een belangrijk bedevaartsoord Mihintale geweest. In totaal 1.840 treden zijn we uiteindelijk naar boven gelopen. Bij de 1e laag waren de overblijfselen van de Dana Lawa (refectorium). Ook bevonden zich hier 2 stenen tafels van Mihintale met de leefregels van de Sanga (monniken) bij het leefhuis van Dhatu Ghara. Helemaal boven was in het midden de Ambasthala-dagoba (mangoboomstoepa). Als je links naar boven liep,kwam je bij een grote witte zittende Boeddha. Rechts gingen we ook omhoog en kwamen we bij de Mahaseya-dagoba (grootste stoepa van Mihintale). Van hieruit had je een heel mooi zicht op de kleine stoepa en de grote zittende Boeddha. Onze reisleider had geregeld dat we bij de monniken uitgenodigd werden op de thee. Daar zat een schattig jong monnikje. Toen we naar beneden gingen kwamen we nog bij een hele oude stoepa Kantaka Cetiya. Deze dateert uit de 2e eeuw voor christus en is pas in 1934 ontdekt. Bij deze stoepa waren ook heel veel grotten waar de monniken in bidden.

Na de lunch gingen we naar Minneriya NP. Dit park staat bekend vanwege verschillende soorten vogels, maar ook om de olifanten. Na een poosje rijden zagen we aan de andere kant van het meer een stuk of 3 olifanten. Dat was echt een wow-moment. Toen we weer verder reden zagen we een stuk of 10 olifanten. Helemaal geweldig natuurlijk. Er zat ook een kleintje bij van 3 weken. Echt geweldig om te zien hoe deze constant beschermd werd. Toen we weer een stuk verder reden zagen we weer een heel aantal olifanten. Een hele groep olifanten liep door het water en gingen soms ook kopje onder. Op een gegeven moment kwamen ze uit het water en rende een mannetjes olifant heel agressief naar een aantal jeeps. Deze jeeps waren heel snel weg. Dat mannetje deed dat omdat er een kleintje bij was en hij deze wilde beschermen. We hebben hier ook nog een kudde waterbusverbinding, aapjes, reeën en veel watervogels zoals oa de ooievaar gezien. Ook de jeeptocht was erg geweldig omdat het veel geregend had waren de paden soms heel modderig, of was er een flinke plas ontstaan waar de jeep soms dansend doorheen ging. Echt een super geweldige ervaring en we voelden onszelf ook erg gelukkig om dit zo gezien het hebben.

Zondag 22 november

Vandaag ook weer een topdag. We gingen naar Polannaruwa. Dit is de 2e grote hoofdstad in de oude geschiedenis (11e-13e eeuw). Na het museum zijn we eerst naar Vejayante Pasada (koninklijk paleis) geweest met de Kumara Pokuna (koninklijke baden), waar de vrouwen van het hof baadden en de council chamber van Parakramabahu (audientiezaal), waar de koning zijn adviseurs etc. ontving. Vanuit hier hebben we verder per fiets de oude stad doorgereden.

De eerste stop was bij Siva Devale no.1, een van de vele Shiva-tempels.

De volgende stop was bij de quadrangle (terras van de tandrelikwie) en dit is het centrum van de oude stad. Het mooiste in dit deel vond ik de vatadage, een rond bouwwerk met heel veel versieringen in de buitenring en in de binnenring 4 mooie boeddha’s.

We zijn verder gefietst naar de grote stoepa Pabulu Vihara. Een flinke stoepa die helemaal is opgebouwd van baksteen.

Daarna gingen we wat drinken en dat was maar goed ook, want het begon erg hard te waaien, de lucht werd zwart en het viel met bakken uit de lucht. Met een paraplu zijn we naar Gal Vihara gelopen. Toen we daar aankwamen was het gelukkig weer droog en konden we genieten van de 4 enorme uit rotsen gehouwen boeddhabeelden. Dat was natuurlijk echt kwijlen voor mij als boeddhaliefhebber.

Na een stuk gefietst te hebben over een modderige weg (waarbij ik blij was dat ik wel,een spatbord had op mijn fiets kwamen we bij het beeldenhuis Tivanka Patamaghara. De fresco’s binnen waren erg mooi. De buitenkant was helemaal bewerkt met beelden en nisjes, maar het gebouw stond helaas in de steigers. De laatste stop was bij de lotusvijver.

De oude stad vond ik echt geweldig en ik heb er enorm van genoten!

De lunch was ook geweldig. Deze was aan rijstvelden en het leek een restaurant aan huis. Het eten was ook super lekker.

Voor we terug gingen naar het hotel zijn we nog even bij een houtsnijwerkplaats geweest.

Maandag 23 november

Vanmorgen vroeg opgestaan om met een vissersbootje het Parakramabahu samudra meer op te gaan. Het was heerlijk rustig op het water. We zagen alleen een paar vissersbootjes en heeeeeeeeeel veel vogels, zoals ibissen, aalscholvers, pelikanen. Volgens mij heb ik nog nooit zo veel vogels bij elkaar gezien. Het meer zal ook wel vol met vis zitten. Rondom de eilandjes zag je ook heel veel vissersnetten. We hebben op een eilandje op een rots gezeten om een ontbijt-picknick te hebben. Daarna zijn we nog een stukje het eiland opgelopen en zagen heel veel nesten met eieren en ook baby-aalscholvers.

We zijn naar de 16 eeuwen oude rotsformatie van Sigiriya gegaan. Hier zijn we in totaal 2.500 treden omhoog gegaan. Op ongeveer 2/3 van de gigantische rots waren fresco’s aangebracht. Deze waren nog in zeer goede staat.

Het laatste deel van de Leeuwenrots was erg stijl. Aan het begin van de Leeuwenrots staan 2 gigantische leeuwenklauwen en daar tussen door kon je naar boven. Boven op de top stonden funderingen van Paleis kassapa. Het uitzicht vanaf de top was ook erg mooi. Terwijl we zwetend met een blauwe lucht naar boven waren gegaan trok het op de top helemaal dicht en kregen we een flinke regenbui over ons heen. Maar omdat het warm was was de kleding al weer een heel eind droog toen we weer beneden waren.

Aan het einde van de middag zijn we naar de grottentempels van Dambulla geweest. Eerst moesten we weer een heel aantal treden omhoog om bij de grotten te komen. In totaal waren er 4 grotten. De eerste grot (Devaraja Viharaya, tempel van de Heer der Goden) lag een mooie grote liggende slapende Boeddha. De tweede grot (maharaja Viharaya, tempel van grote Koningen) was echt super mooi. In deze grot stonden 67 boedhhabeelden en het plafond was ook geweldig geschilderd. Dat leek wel een tapijt. Deze grot was echt overweldigend en gaf echt een kippenvelgevoel. De derde grot (mara Parajaya, nederlaag van mara), was ook erg mooi. De beelden waren net iets nieuwer maar ook heel mooi. De vierde grot (pacchima Viharaya, westelijke tempel) was een stuk kleiner en daar stonden zittende boeddha's. De laatste grot (devana alut Viharaya, tweede nieuwe tempel) is wat nieuwer en ook daar lag een slapende boedhha. Toen we bijna beneden waren stond er nog een enorme nieuwe gouden boedhha.

Dinsdag 24 november

Vanmorgen zijn we naar de belangrijkste boeddhistische tempel van Sri Lanka geweest: de tempel van de tand (Dalada Maligawa). Hier wordt de tandrelikwie (tand van Boeddha) bewaard. Er waren dus ook heel veel mensen en bijna allemaal gekleed in geheel witte kleding. Toen wij er waren was er een puja (dienst) en klonk er weer tromgeroffel. De mensen stonden in een lange rij om een oog te laten vallen op de tandrelikwie die bewaard wordt in 7 kistjes en in totaal 1,2 meter groot is. Op een gegeven moment gingen de deuren open en konden de mensen daar een snelle glimp op laten vallen en een offer geven. Wel heel bijzonder om dit mee te maken. We zijn ook nog naar de mooie houten audiëntiezaal met mooie bewerkte teakhouten pilaren geweest en de vier Devale (tempels). Volgens het traditionele geloof wordt kandy beschermd door vier goden die ieder een eigen tempel/Devale hebben gekregen.

We zijn nog even over de markt gelopen en hebben daarna een tuktuk genomen naar het hotel. Dat was ook erg leuk om mee te maken.

Daarna een keertje rustig aan gedaan en genoten in en om het zwembad van het hotel!

john en tonnie

Lijkt ons weer een schitterende reis, Wij volgen Je met grote belangstelling en wensen Jou nog een hele fijne vakantie

Marion

Weer een top verhaal. Jammer van de regen maar gelukkig drukt dat jouw vakantieplezier niet.
Fijne vakantie.

Ben

Leuk om je verslag te lezen. Heel veel herkenning van mijn trip jaren geleden. Veel plezier nog en kijk uit naar het live-verslag. Grtz, Ben

Pa- Ma

Het is weer leuk om wat van je te lezen nog veel plezier.