Boeddha Boeddha boeddha's en nog meer boeddha's

Hier weer een berichtje van een genietende vakantieganger.

dank je wel voor jullie reacties. altijd leuk om te lezen dat jullie zo mee leven (en genieten). Helaas kan ik weer geen foto's plaatsen. Als het de hele vakantie niet lukt, zal ik ze er thuis alsnog op zetten,want het is hier echt super mooi.

Het enige probleem is dat ik veel te veel foto's maak, dus dat wordt nog een hele selectie.
Het is echt een heel mooi land en zeker voor iemand die zo veel van boeddha's en tempels houdt als ik.

Zaterdag 3 december
Vanmorgen zijn we eerst naar de Mahamunipagode geweest. Ik vond vooral de markt eromheen geweldig. Daar werd houtwerk versierd met bladgoud.
We hebben later ook gezien hoe dat bladgoud werd gemaakt.
We zijn ook bij het Koninklijk Paleis geweest. Ook hier natuurlijk veel goud, maar ook heel veel rode houten gebouwen met mooie houtsnijwerken.
De Swebabdaw Kyaung(houten klooster met vanbinnen goud) was echt heel bijzonder. Het hele klooster was één houtsnijwerk. De binnenkant was bekleed met bladgoud.
Als laatste pagode hebben we de Kuthowdaw pagode gezien. Hier zijn 729 witte miniatuurpagoden te zien met erin een marmeren steen. Op de stenen staat de complete tekst van de Tripitake, de boeddhistische heilige schrift. Onleesbaar voor ons dus.
We zijn nog met pickupbusjes naar de top van Mandalay hill gegaan. Het uitzicht was niet zo heel bijzonder en de met spiegelglas en tegeltjes bedekte Sytaungpyi-pagode was ook niet echt bijzonder. Ik heb vooral genoten van de monniken die daar rond liepen.

Zondag 4 december
Vandaag weer een super leuke en mooie dag gehad. Helaas zat het weer een beetje tegen. Het was grijs en grauw en af en toe regende het een beetje. We hebben vandaag de plaatsen Amarapura, Sagain en Ava bezocht.
Amarapura is vooral bekend om de 1.200 meter lange U-Bein-brug. Deze is helemaal gemaakt van teakhout. We zijn de hele brug op en neer gelopen.
We hebben daar ook het Mahagandayonklooster bezocht. Meer dan 2.000 monniken kwamen daar eten halen. heel bijzonder om te zien, maar helaas waren wij niet de enige toeristen daar :-(.
We zijn met trucks de Sagainhill opgegaan en hebben daar Umin Thonze bezocht. Hier stonden 45 boeddhabeelden in een 'bocht'.
Ava was ook echt geweldig. Dit is ook een oude koningsstad. Omdat het een eiland is zijn we er met een veerboot(je) naar toe gegaan. Vervoer op het eiland is alleen mogelijk met een paardenkoets en dat hebben we natuurlijk gedaan. We hebben eerst het teakhouten klooster Bagaya Kyaung bezocht. De authentieke Lawka Tharapu-pagode vond ik erg mooi omdat hij er zo historisch uitzag. Ook zijn we naar de top van de (scheve) wachttoren Nanmying geklommen en hebben we aan het einde van de middag het mooie stenen klooster Maha Aungmye Bonzan bezocht.
Onderweg hebben we ook nog een beeldhouwersstraatje bezocht en een zilverwerkplaats.

Maandag 5 december
Vandaag weer een topdag! Allereerst hebben we een fotostop gemaakt bij de Kaungmudawpagode. Toen we verder reden kwamen we de ceremonie Novice tegen. Dit was een stoet van mooi geklede jongetjes op mooie paarden en versierde ossenkarren op weg naar het klooster. Dit omdat zij een tijdje het monnikschap ingaan. Een bijzondere gebeurtenis dus.
We zijn bij het tempelcomplex Thanboddhay Paya geweest. Dat was echt geweldig mooi. Deze tempel lijkt op een taart voor kleine meisjes en zowel van binnen als van buiten vol met 582.357 boeddhabeelden. Echt een supermooie tempel.
Onderweg hebben we nog een tuin gezien met tig boeddhabeelden en een fotostop gemaakt bij de op een na grootste staande boeddha ter wereld en een liggende boeddha.
Vanmiddag ook weer een topmiddag. We zijn met een groepje van 6 personen naar Hpo Wing Daung-grotten gegaan. Daarin zijn wel 400.000 boeddhabeelden uit rotsen gehakt. Echt heel authentiek, maar helaas slecht onderhouden. Maar desondanks SUPER!!
Dus echt een boeddhadagje, maar super voor deze boeddha-gek ;-)

Ton Ermers

Geniet er van! Wij genieten dan dubbel; nu van je verhaal, straks van je foto's (hoop ik).
Hartelijke groeten en nog lekker doorgaan met reizen (daar).

marion

Hoi Angeline,
Jij doet heel veel boeddha inspiratie op. Misschien kun je er een namaken voor de surprise. Koop een kleine boeddha voor in je huis die zou er mooi in passen.
Geniet nog van de laatste week.
Groetjes en een dikke knuffel van ons allemaal.

Aniuschka

Hoi Angeline,
het klinkt weer geweldig!! Geniet ervan en ik hoop bij thuiskomst dat er een heleboel foto's gaan verschijnen.

Paul

Hallo Angeline alweer zo'n fantatisch verhalen.
Ik krijg er ook weer zin in.
Ik ben ook benieuwd naar de foto's.
Geniet ervan en ik spreek je wanneer je thuis bent gr Bop