Kirgizstan is onbeschrijfelijk mooi!!

Hoi allemaal,

Eindelijk na een weekje weer eens wifi en kan ik mijn verslagje en foto\'s weer eens plaatsen.

Kirgizstan is echt een geweldig mooi land. De landschappen zijn echt onbeschrijfelijk mooi en komen zelfs op de foto\'s niet zo over dan dat het in werkelijkheid is. Dus weer echt een aanrader!!

We hebben ook nog eens een hele gezellige groep, dus ik vermaak me weer prima en heb het super naar mijn zin.

Hieronder het verslag van de afgelopen week.Ik ga hier nog heel kort genieten.

Heel veel groetjes uit het mooie Kirgizie van Angeline

Zondag 21 juli 2013

Vandaag was echt een topdag. Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om rond 6 uur naar de zondagse veemarkt in Karakol te gaan. Dit was echt een geweldige ervaring. Het was er echt super druk en voor, achter, links en rechts kwamen de koeien, schapen en auto\'s voorbij. Je zag ook heel veel mensen met van die mooie hoedjes, dus heb ik mezelf goed uit kunnen leven met fotograferen. Op een gegeven moment kwamen we ook op een soort van plein uit, waar het grotere vee werd verkocht zoals koeien en paarden. Heel mooi om dit zo allemaal te zien en om met handen en voeten toch een beetje contact te krijgen met de bevolking.

Na het ontbijt zijn we richting het Jety Oguz park gegaan. Onderweg zagen we de rotsformaties steeds roder kleuren. We hebben daarbij ook nog het gebroken hart gezien (2 gespleten rotsblokken). Langs een beek reden we richting de plek waar we in een yurt gaan slapen. De omgeving is hier zo machtig mooi, dat is echt niet te beschrijven.

Nadat we onze spullen in de yurt hadden gelegd gingen op de rand van ons grasveld zitten om te lunchen en keken zo de vallei in. Het uitzicht was zo geweldig mooi. Het was zo genieten!!

Na de lunch hebben we een heel stuk gewandeld. Op een gegeven moment kwam er een klein jongetje naar ons toe om een handje te geven. We zijn toen naar zijn familie gelopen en werden uitgenodigd voor hun picknick. Er lag echt een heel kleed vol met allerlei hapjes. Daar mochten we van eten en kregen we ook allemaal een bakje met paardenmelk en daarna nog met paardenmelk met iets van granen er in. Het eerste had ik niet geproefd, maar de 2e vond ik niet zo geweldig. Maar al met al weer een unieke ervaring.

Toen we net weer terug waren bij onze yurt werd de lucht echt helemaal zwart en effe later viel er flinke hagel, zo groot als knikkers.

Na het avondeten hebben we met z\'n allen gezellig in onze yurt gezeten om nog effe wat te drinken.

Maandag 22 juli

Vanmorgen zijn we alvast een heel eind gelopen in het Jety Oguz park, tot de bus ons weer oppikte. We hebben ook nog de rode rotsblokken (zeven koppige stieren) gezien waarom dit park bekend is.

Vandaag weer verder gereden naar een klein dorpje Kochkor. We reden weer langs het Issyk Kul meer. De uitzichten onderweg waren echt geweldig. We hebben ook heel veel besneeuwde bergtoppen en gletsjers gezien.

Dinsdag 23 juli

We hadden vannacht weer bij mensen thuis geslapen en werden vanmorgen verwend met een heerlijk ontbijt. Voordat we Kochkor verlieten hebben we nog even een paar fotootjes gemaakt van het uitzicht op de geweldig mooie bergen met gletsjers.

We hebben vandaag vooral een reisdag gehad naar Tash Rabat. Echt een geweldige route over bergpassen en door valleien. Onderweg hebben we ook nog een echte yurt bezocht. Er wonen hier nog heel veel mensen in yurts, maar ook in caravans (soort pipo de clownwagens).

Een hele mooie route. Halverwege de middag kwamen we aan in Tash Rabat en hebben we met een groepje een beetje rond onze yurt gehangen. Echt weer in een super mooie omgeving in een vallei.

Woensdag 24 juli

Vandaag een lekkere relaxte dag. We zitten hier op 3.550 meter en dat voel je ook wel een beetje. Als je een heuveltje op moet merk je qua ademhaling wel dat het iets meer moeite kost dan normaal. Maar de omgeving is hier echt weer geweldig. We zitten weer in een smalle vallei waar een (heel smal) riviertje door heen stroomt. En in de verte zien we weer een gletsjer. Ook hier is het weer onbeschrijfelijk mooi.

Vanmorgen zijn we eerst naar de Karavanserai gelopen. Daarna lekker door de vallei. Soms liepen we in de wind en dan weer in de zon, dus de temperatuurverschillen waren soms groot. Maar een heerlijke wandeling, waarbij we soms het riviertje over moesten steken. Onderweg zagen we nog bergmarmotten. Echt schattig met hun koppie uit het holletje.

Donderdag 25 juli

Vanmorgen hebben we na het ontbijt een klein uurtje gelopen in de mooie vallei tot onze busjes ons op kwamen halen. Wel effe lekker zo\'n ochtendwandeling.

Vandaag gingen we verder naar Naryn. Onderweg zijn we nog even gestopt bij het oude zandfort van Koshoy Korgon (begin 13e eeuw). Ooit was dit een heel mooi fort, nu slechts nog enkele brokstukken.

Halverwege de middag kwamen we aan in Naryn. Niet zo\'n leuke stad. Na 2 nachten in een yurt slapen waren we vooral toe aan een lekkere douche. Na onze douches zijn we het stadje ingelopen. En op de terugweg hebben we nog effe ergens wat gedronken. Dat was wel lachen. Het was een grote balzaal en we werden bediend door een chagrijnige (soort van) travestiet die ook nog eens ging zingen.

S\'avonds nog een echte shaslik gegeten. En daarna in onze gezamenlijke huiskamer nog even wat gedronken.

Vrijdag 26 juli

Vanmorgen hebben we Naryn weer verlaten en zijn we door de bergen en mooie landschappen naar Son Kul meer gereden.

Onderweg stopten we ergens en er kwam een dame uit haar yurt om ons uit te nodigen voor een kopje paardenmelk. Die sloegen we vriendelijk af. Ze sprak goed engels en liet vol trots haar appelboomgaard zien. Leuk om zo gastvrij ontvangen te worden. We moesten nog maar eens terug komen en dan zou ze thee en koekjes voor ons klaar maken.

We hebben ook nog een mooie bergpas gehad die enorm steeg tot uiteindelijk 3.300 meter. We hebben ook een stukje gelopen omdat de motor van het busje even af moest koelen.

Uiteindelijk zijn we met de busjes weer iets afgedaald tot 3.000 meter bij het Son Kul meer. Vannacht slapen we weer in yurts.

We zijn nog even naar het meer gelopen en hebben daar een mooie zonsondergang gezien.

Zaterdag 27 juli

Vandaag de bergen omhoog gegaan bij het Son Kul meer. Echt een stevige klim, van denk ik wel zo\'n 600 meter. Maar schitterende uitzichten over het meer en naar de gletsjers. Onderweg zagen we ook nog steenmannetjes. We zagen in de verte sneeuw liggen en wilde daar graag naar toe lopen, maar het was toch te ver en de heuvels hielden maar niet op, dus zijn we maar weer naar beneden gegaan.

Een pittige wandeling, maar echt weer een super dag!!

s\'avonds werden we op ons yurtkamp verrast met wat traditionele bezigheden. Het begon met een touwtrekwedstrijd en daarna natuurlijk vanalles op paarden. Eerst moest er een meisje hard weg rijden op haar paard en moesten de jongens haar \'pakken\' en een zoen geven. Daarna moest dat meisje die jongen weer \'pakken\' en met een zweepje slaan. Ook werden vanaf hard rijdende paarden geldbriefjes van de grond geraapt. Verder was er nog een wedstrijd tussen 2 teams (op paard natuurlijk) met een karkas van een schaap.

Echt super om zoiets traditioneels mee te maken.

Zondag 28 juli

Vannacht de laatste nacht in de yurt geslapen. Dit geeft gemengde gevoelens. Van de ene kant is dit zo geweldig om te doen, van de andere kant verlang ik ook wel weer naar een bed, een douche en een wc. We sliepen namelijk op de grond op een heel dun matrasje, de douche was een bakje water en over de wc zal ik het maar even niet hebben ;-).

Vandaag zijn we weer terug naar Bishkek gereden. In het begin reden we nog een heel stuk langs het Son Kul meer en dat was natuurlijk geweldig, met aan de ene kant het meer en aan de andere kant de bergen en soms gletsjers.

Allebeide accu\'s van mijn fototoestel zijn leeg, dus ik kon vandaag geen foto\'s maken. We hebben onderweg nog wel Yaks en kamelen gezien. Hoe dichter we weer bij de stad kwamen hoe minder interressant het uitzicht werd. En hoe heter het werd, dus ik was heel gelukkig toen ik in ons hotel van een lekkere douche kon genieten.