Genieten van de eerste dagen in Kirgizstan

Zo even een eerste reisverslagje van mijn vakantie in Kirgizstan. Ik heb het, zoals gewoonlijk ;-) weer prima naar mijn zin. We hebben een leuke gezellige groep en hebben veel lol. Het is ook een heel mooi land, dus ik vermaak me prima!!

Woensdag 17 juli 2013

Vanmorgen rond kwart over 2 (lokale tijd) geland in Bishkek (hoofdstad van Kirgizstan). Rond 4 uur lagen we uiteindelijk in ons bed. Om niet meteen toe te geven aan een jetleg gingen we rond 10 uur ontbijten en rond 11 uur de stad in.

Bishkek is een grote stad, maar best wel somber en heeft een communistische russische uitstraling. Er zijn wel verschillende monumenten in de stad. We zijn eerst bij het monument van de vrijheid geweest op victoria square, daarna naar het standbeeld van Manas, via het witte huis van Bishkek uiteindelijk naar het monument van Stalin geweest. Onderweg natuurlijk de nodige terrasjes gepikt, want het is best erg warm. Ik denk zo begin 30 graden. Maar goed dat het redelijk bewolkt was en de zon niet ook nog fel scheen.

Donderdag 18 juli 2013

Vanmorgen reden we gelukkig weer de stad uit.

Onderweg zijn we gestopt bij Burana. De enige overblijfselen van deze oude stad bestonden uit een Buruna-minaret uit de 10e eeuw en een heel aantal bewerkte grafstenen. Deze grafstenen vond ik wel heel bijzonder.

Laat in de middag kwamen we aan bij het Issyk Kylmeer. Hier was het leuke om de lokale bevolking bezig te zien aan het water. Ik heb vandaag wel ontdekt dat Kirgiziers heel erg veel van kitsch houden, zoals boten in de vorm van zwanen. Waar we tussen de middag hadden geluncht was echt helemaal erg, daar hadden ze zelfs gele, rode, blauwe en groene plastic palmbomen. Onze lokale gids vertelde vol trots dat dit de mooiste plek van Tokmok was. Nou smaken verschillen ;-). Vannacht slapen we voor het eerst in een homestay (bij mensen thuis). Wel heel bijzonder. Vanavond hebben we in een yurt gegeten. Deze was echt heel mooi bekleed. We moesten wel allemaal op de grond zitten om te eten. Dat was toch wel effe wennen.

Vrijdag 19 juli 2013

Vanmorgen zijn we eerst naar de petroglieven geweest van Cholpon Ata. De rotstekeningen waren wel aardig, maar ik vond de (kleurschakering van) de kosmosjes wel interessanter op de vele losliggende rotsblokken.

We reden constant langs het Issyk Kylmeer en zagen in de verte aan 2 kanten een mooi berglandschap. Het klinkt heel leguber, maar onderweg hebben we ook een kerkhof bezocht. De kerkhoven zijn hier heel bijzonder. Daar staan echt heel mooie bouwwerken op. Hoe groter het bouwwerk hoe rijker ze zijn.

Halverwege de middag zijn we in Karakol aangekomen. Na effe rustig aangedaan te hebben zijn we het stadje ingegaan en hebben de russische-orthodoxe kathedraal en de Chinese Dungan moskee bezocht. Wat iets minder was, was dat de vrouwen hun haren moesten bedekken (en bij de moskee zelfs het hele lichaam). Dus bij de kathedraal liepen we met een hoofddoek over ons hoofd en bij de moskee in een soort van foute badjas met een muts op.

?

Zaterdag 20 juli 2013

Vandaag hebben we gewandeld door de Karakolvallei. Best een pittige, maar een super leuke wandeling. Op een gegeven moment dachten wij dat het pad niet meer verder ging en zijn we met een groepje maar terug gelopen en een ander pad ingelopen. Op een gegeven moment hield dat pad ook op en zijn we dwars door de velden naar boven gelopen. Het was soms erg drassig en het was erg opletten waar je je voeten neer zette, want het was erg ongelijk. Uiteindelijk waren we op de top (2330 m) en waren we ongeveer zo\'n 700 geklommen. Uiteindelijk kwam de rest van de groep (via de officiƫle route) ook boven. We wilden niet hetzelfde pad terug lopen, dus zijn we dwars door de velden de andere kant opgelopen. Hier liepen we soms over koeienpaden, dan weer door de bossen en dan weer dwars door (moerassige) velden. Onderweg zagen we ook nog een kudde koeien met 2 mannen op paard. Uiteindelijk kwamen we toch weer op het oorspronkelijke pad en bereikten we na bijna 6 uur wandelen de busjes weer. Al met al een super leuke wandeling met mooie uitzichten (zie foto\'s).

?