Geweldig genieten in Madagascar

Madagascar 2012

Hoi,

Hier het allereerste berichtje vanuit het fantastische Madagascar. Ik ben echt weer super van alles aan het genieten. Het is een super mooi land. Het eten en de hotels vallen me (tot nu toe) nog heel erg mee. We hebben soms (zoals nu ook weer) echt zo'n luxe hotels, die ik nog nooit in eerdere reizen heb meegemaakt. De groep is gezellig, dus ik vermaak me prima.

De mensen hier zijn ook super aardig en enthousiast. Onderweg wordt er dus ook volop naar ons gezwaaid.

Hieronder een indruk van de 1e dagen. Als internet een beetje vooruit te branden is, probeer ik nog wat foto's te plaatsen.

?

Vrijdag 13 juli

Vanmorgen heb ik mij om half 5 laten wekken. En het was maar goed dat ik dat had gedaan, want ik had mijn wekker een uur te laat gezet. En dan sta je al voor half 6 op het vliegveld (2,5 uur voor vertrek, zoals aangegeven) en dan moet je tot half 8 wachten voor je kunt boarden :-(

Al met al wel 2 rustige vluchten (naar Parijs en naar Antananarivo in Madagascar). Daar eenmaal aangekomen moesten we ruim een uur wachten op ons visum.

Dus het was al na middernacht toen we bij ons hotel in Antananarivo aankwamen, dus maar meteen mijn bedje opgezocht.

Zaterdag 14 juli

Yes, ik ben Milionnair!!! Ik heb 600 euro omgewisseld en ik heb er maar liefst 1.590.000 Ariary voor terug gekregen in ongeveer 168 biljetten. Kun je je voorstellen wat een pak geld dat is....

Nadat we met z'n allen geld hadden gewisseld, zijn we verder gereden naar Antsirabe. Eerst reden we de hoofdstad Antananarivo uit. Dat vond ik echt mooi om te zien. Je ziet echt nog de auto franse auto's zoals de eend en de renault 4 (als ik me niet vergis) veelvuldig in het straatbeeld. Je kunt aan veel dingen wel merken dat het in Franse handen is geweest, want s'morgens bij het ontbijt begonnen we met stokbrood en jam. Dus we zullen de komende weken nog vaak stokbrood eten.

Het is heel vreemd om in Afrika rijstvelden te zien, maar ze zijn er echt in overvloed en zelfs bijna tot aan de stadsgrenzen. Onderweg zagen we ook heel veel bakstenen drogen. Je waant je hier echt terug in de tijd. De was wordt in de rivieren gedaan en ligt lekker op de kades te drogen. Ze maken hier ook veel gebruik van vervoersmiddelen met 1 mk (menskracht), want je ziet heel veel aanhangwagens waar een persoon voor loopt. Verder is het landschap heel rood en daarom natuurlijk ook veel rode huizen.

De route was erg mooi, maar door de bergen vond ik het minder, omdat ik nogal gevoelig ben voor wagenziekte. Maar een pilletje doet gelukkig wonderen en kon ik weer genieten van het uitzicht. Onderweg hebben we nog gepicknickt (met stokbrood natuurlijk) en geoefend om 'wild' te plassen.

In Antisirabe zijn we nog een edelstenen werkplaats geweest en een werkplaats waar ze vanalles maakten van de hoorn van een Zeboe (= een rund met zo'n knobbel in zijn nek). Daar heb ik maar alvast mijn 1e souvenier gekocht.

We hebben nu echt een geweldig mooi hotel, La Résidance d'Antisirabe.

Zondag 15 juli

Vandaag is het zondag. Wat opvallend is dat heel veel mensen er echt op z'n zondags uit zien. Sommige vrouwen lopen zelfs op hakken en hebben vaak mooie jurken aan.

We hebben een stop gemaakt in Befato. Erg leuk, want volgens mij komen hier niet zo veel toeristen. Mensen, en vooral kinderen werden graag gefotografeerd. We zijn ook nog in een Lutherse en een katholieke kerk geweest. Hier zagen mensen er helemaal op hun paasbest uit en hadden allemaal een kerkboekje bij zich.

Wat ook wel grappig is dat er volop gejeudeboulled wordt. Het is hier nog echt helemaal terug in de tijd. Het is vooral leuk om te zien hoe kinderen zich vermaken. Een stok met 2 wielen aan de voorkant en ze hebben een auto, of een banaan met 2 wielen er in gestoken. Voetballen worden gemaakt van over elkaar gerolde plastic tassen. Als je hier bent besef je pas echt hoe goed wij het hebben in Nederland.

Wat echt het meest geweldige was vandaag was de bioscoop. Een klein houten schuurtje met een gordijn voor de deur en het geluid super hard. Echt geweldig!!

Halverwege de middag kwamen we aan in Miandrivazo. Ik heb vooral lekker rustig aangedaan en genoten van de kinderen om ons heen. Het waren vanmiddag voor het eerst echt Afrikaanse temperaturen, zo rond de 31 graden. Dus dat was effe een omschakeling, want de 1e dagen was het rond de 20 en s'nacht koelde het ook nog flink af.

Vergeleken met de vorige hotels hebben we nu een simpel hotelletje, maar wel een hotel zoals ik in heel Madagascar had verwacht.

Maandag 16 juni t/m woensdag 18 juni

We zijn eerst verder naar het westen gereden en je ziet het steeds Afrikaanser worden. Waren er in de buurt van Antananarivo heel veel auto's en 'gewone' huizen. Hier zie je toch steeds meer hutjes en geen auto's meer voor 'gewone' mensen. Je ziet vooral heel veel mensen lopen en soms fietsen of in volgepropte busjes zitten.

We hebben twee en een halve dag doorgebracht op een Chaland (boot met dakterras en keuken) en hebben gevaren over de Tsiribihinarivier. Omdat deze rivier heel veel zandbanken heeft gingen we kriskras over deze rivier om de bodem maar niet te raken. De eerste dag moest de boot soms geduwd worden omdat deze vastzat op een zandbank, maar de tweede en derde dag niet meer.

Onderweg zagen we vooral heel veel mensen. Soms aan het werk in de rijstvelden, vaak aan het wassen, maar meestal gewoon naar ons aan het zwaaien. Natuurlijk zagen we ook heel veel bootjes (uitgehakte boomstammen). De kinderen riepen ons na met Faza (wat blanke betekent). Gevolgd met bonbon of biscuit. We hebben 1 keer een klein dorpje bezocht en we zijn nog een keer aan wal gegaan om lemuren te spotten. We hebben tijdens deze boottocht ook voor het eerst lemuren gespot. Lemuren komen alleen voor in Madagascar en hebben iets weg van een aap. We hebben ook een paar krokodillen gezien, een kameleon, veel vogels en natuurlijk onze eerste baobabs.

S'nachts sliepen we in ons tentje op zandbanken. Een hele aparte ervaring. Sanitaire voorzieningen waren daar niet, maar we konden ons de 1e avond gelukkig opfrissen onder een waterval. s'avonds genoten we van rum-cola en na het eten van afrikaanse muziek en zang rondom het kampvuur. Al met al super gezellig!!

Aan het einde van de boottrip werden we opgewacht door 4-wheelddrives. Dat was ook echt nodig, want de weg kon soms echt geen weg genoemd worden. We hebben 5 uur gedaan over een afstand van 100 km. Na 5 uur heen en weer geschud te zijn kwamen we aan bij de pont die ons naar de overkant moest brengen. Maar helaas was de accu leeg en na een uur werd van onze jeeps een accu naar de overkant gebracht om de pont aan de gang te krijgen, dus na anderhalf uur wachten konden we eindelijk naar de overkant. This is Afika!!

Donderdag 19 juni

Vandaag echt een topdag en een dag waarin ik flinke angsten overwonnen heb. Vandaag gingen we naar de Tsingi. Ik had gekozen voor de 'grand Tsingi'. Dit is een heel groot karstgebergte als een versteend woud met messcherpe rotspunten van wel 100 meter hoog.

Allereerst liepen we door een bos en zagen we lemuren. De 'wandeling' door de Tsingi was soms erg spectaculair. We liepen tussen de rotspunten in en soms gingen we langs de rotspunten omhoog. Het was echt flink klimmen en klauteren en soms moest je jezelf echt optrekken aan de rotsen. We werden op een heel aantal punten gezekerd om te voorkomen dat we naar beneden konden vallen. Hier ging je dus ook stijl langs en tussen de rotspunten omhoog. Doodeng, maar wel super. Toen we boven de allereerste rotspunten uitkwamen was het echt kicken. Hier was het waar ik mijn angsten voor overwon. Echt geweldig. We gingen naar boven en naar beneden via de rotspunten en genoten van het geweldige uitzicht. Soms gingen we ook door grotten, smalle kliffen en hele lage doorgangen. Een spectaculaire tocht, maar echt Super Geweldig!

Om bij de Grand Tsingi te komen moesten we zowel heen als terug een uur hobbelen en schudden in een 4-wheeldrive.

Eenmaal aangekomen in ons hotel hebben we een duik genomen in het zwembad. Effe lekker afkoelen.

Vrijdag 20 juni

Vandaag een flinke reisdag met een mooie afronding. Rond half 7 gingen we al op pad. Effe later bij de pont aangekomen moesten we wachten tot we aan de beurt waren, want er kunnen maar 3 auto's op een pont en het is een heel gemanouvreer. Daarna zijn we in ruim 4,5 uur gehobbeld en door elkaar geschud in de 4-wheeldrive terug naar Belo. Daar mochten we op een 'bac'. Dat is zijn 2 bootjes met planken erop, waar auto's op kunnen staan. Het was een heel karwei om onze 4 jeeps er op te krijgen. Dit duurde wat langer dan gepland en helaas was het vanmorgen ook wat uitgelopen door een lekke band bij 1 van de jeeps. Na een klein uurtje varen op de 'bac' konden we eindelijk verder over onverharde, maar redelijke goede wegen. Omdat we nogal wat tijd hadden verloren vandaag werd er heel hard gereden met de jeeps om voor zonsondergang bij 'avenue du Baobab' te komen. Soms gingen we wel 100 km per uur over zandwegen met los zand. Het leek wel Parijs-Dakar met die 4 jeepjes achter elkaar. Een kwartier voor we bij de avenue aankwamen kreeg onze jeep een kokende motor en moesten wij ons voegen in de andere jeeps. Net voor zonsondergang kwamen we aan bij avenue du Baobab. Jeetje wat een toeristen, maar wel erg mooi.

In dit gebied komen veel baobabs voor. Echt geweldig ook hoe ze afsteken tegen de blauwe luchten.

Reacties

Reacties

Rens

Geweldig om te lezen Angeline; je hebt weer een mooi (ei)land uitgekozen!
Veel plezier verder!

Rolinda

jeetje Angeline wat heb je weer veel beleefd, die mooie zonsondergang met die bomen heb ik gezien op tv en die mooie Tsingi ook gezien op tv wat een beleefenis op die tsingi. Heerlijk genieten van al het mooie wat je nog meer te zien krijgt

Carine Dedoncker

Hallo Angelina

Geweldig altijd weer om te genieten van jouw spannende reisverhalen en grappige opmerkingen. Fantastische bestemming lijkt mij dit !
Straks zal ik ook nog jouw prachtfoto's bewonderen.

Geniet verder van alles !
Carine

Heleen

Wat een verhalen weer!!! Ik had helemaal niet in de gaten dat je alweer daar zat...Ik ben benieuwd naar je foto's en je volgende verhalen

Cristel

Nou je vermaakt je daar wel, lees ik ;)
Tsingi is mooi he!!
Ga nu je foto's bekijken. Geniet van je reis!!
X

marion

Wat heb je weer veel meegemaakt. Het is weer een mooi eiland wat je aan het bezoeken bent.
Zo aan het programma te zien zijn de dagen goed gevuld. Weer heel leuk is dat je reist met een fijne groep. Dat is toch weer boffen.
Hier is het minder warm. Maar het zou beter worden.
Nu ik je reisverhaal lees heb ik toch ook wel zin in onze vakantie. Niet zo ver en spectaculair maar wel leuk.
Nog een hele fijne vakantie. Geniet en wij wachten weer op een mooi verhaal en foto's.

Rob

Ho Angeline, klinkt allemaal lekker spectaculair wat je daar mee maakt, ga zo de foto's ook bekijken, ben heel benieuwd, veel plezier nog !

Peter-Jan, Miranda en Fabian

Wauw, wat een geweldige reis en ook zo mooi omschreven! Je moet het uit gaan geven die reisverslagen :) Iedere dag staat bol van de verrassingen, geniet ervan. Wij kijken uit naar een volgende verslag en foto's.

Marcella

Het klinkt weer helemaal geweldig en de foto's zien er ook prachtig uit. Lekker genieten & tot kijk!

Ton

ik neem het allemaal in me op als een spons... gewelig verhaal en boeiende foto 's. Veel plezier nog.

Paul

Hallo Angeline ik wordt jaloers op jou.
Genieter nog van en ik lees graag het volgende verslag
XXXX

Pa en Ma

Wij zijn weer blij dat je weer een mooie vakkantie hebt
geniet nog maar een paar weken.
groeten pap en mam

Aniuschka en Ben

Hoi Angeline,

je hebt het weer mooi voor elkaar. Het klinkt echt geweldig. Wij hebben onlangs een docu over Madagascar gezien en kunnen ons enigzings voorstellen wat jij daar in het echt beleefd.

Veel plezier en blijf vooral schrijven, het leest zo lekker weg.

Groetjes uit Maassluis

Jan&Maria,jolanda van Lankeld

hoi wat heb je het weer lekker en goed voor mekaar
je hebt weer een heel leuk verhaal geschreven
geniet er nog flink van en nog heel veel plezier daar
groetjes van de lankveldtjes uit venhorst

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!