Myanmar, I love it!

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik helaas weer thuis van een geweldig mooie reis door Myanmar. Ik geniet nog heel erg na.

Hieronder nog een verslagje van de laatste paar dagen:

Dinsdag 6 december

Vandaag een rustig dagje. We zijn verder gegaan naar Bagan. Onderweg hebben we nog een klein plaatsje bezocht. Hier werden wierrookstokjes gemaakt en mandjes van palmenblad. We hebben ook het schooltje in dit dorp bezocht. Altijd leuk! Verder hebben we een slipperfabriekje bezocht. Daar kennen ze echt geen arbo en verbod van kinderarbeid. Triest om te zien.

We zijn met een tuktuk (brommertje met karretje er achter) naar de Ayeyarwadyrivier gereden en vanaf daar ongeveer anderhalf uur met een boot naar Bagan gevaren.

In ons hotel in Bagan hebben we zicht op 4 tempels.

Woensdag 7 december en donderdag 8 december

Deze 2 dagen hebben we (een deel van) Bagan bezocht. In Bagan zijn er 2237 tempels, pagoden en ruïnes. Dus onmogelijk om ze allemaal te bezoeken. Het beste lakwerk van Birma komt uit Bagan, dus daar hebben we ook een lakwerkwerkplaats bezocht en konden we zien hoe alle lakwerk werd gemaakt. Erg mooi lakwerk hier, dus natuurlijk ook wat gekocht.

Woensdag hebben we de volgende tempels en pagoden gezien: Nanda-Pyin-Nyapaya, Tayoke Pyay, Dhamma-Ya-Ka-Nan-Da pagode, Law-Ka-Nan-Da pagode, Mankaa-Phaya en de Ananda Phaya.

s'avond hebben we 1 van de pagoden achter ons hotel beklommen om de zonsondergang te zien.

Donderdag hebben we weer een fiets gehuurd en hebben we (in ieder geval) de volgende tempels en pagoden bezocht: Swe-Leik-Too, Hti-lo-min-lo, That-byin-nyu tempel, Swe-gu-gyi, Gaw-Daw-Palin en de Shwe-zi-gon Paya.

Vanaf het balkon van ons hotel heb ik nog genoten van de zonsondergang.

Bagan is echt geweldig, maar het is onmogelijk om alles te zien. Ik heb echt super genoten van de tempels en pagoden.

Vrijdag 9 december

Vandaag zijn we naar Mount Popa geweest. De berg staat bekend om de berg van de 37 nats (geesten). We zijn naar de top van deze berg gegaan. Op de top staan een klooster, pagode en heiligdommen met beelden van nats. Vanaf de top hadden we ook een mooi zicht op de bergen rondom Mount Popa.

Onderweg hebben we nog een palmsuiker'fabriekje' bezocht. Een os liep rondjes om de palmsuiker te malen. Er werden allemaal lekkere dingen gemaakt van palmsuiker. Lekker, maar wel erg zoet.

Zaterdag 10 december

Vanmorgen zijn we terug gevlogen naar Yangon voor onze laatste vakantiedag.

We zijn eerst naar de markt gegaan voor de laatste souveniertjes en daarna hebben we circulartrain genomen. Deze rijdt een ronde van 3 uur door dorpen rondom Yangon. Toen we in de trein kwamen werden we achter in de trein gezet en werd er een touwtje gespannen. Dit was nu de 1e klasse voor ons. Wij voelden ons er wel vervelend bij want de mensen die er zaten moesten nu ergens anders zitten. De treinreis was best lang, maar wel leuk. In de trein was het een komen en gaan van verkopers van water, fruit en betelnoot. De bevolking hier kauwt op betelnoot. Dit schijnt verdovend te werken. Ze krijgen er alleen wel erg rode en slechte tanden van.

Verder ook veel mensen met heel veel groenten, die of net van een markt kwamen of van het land. In de trein werd de groenten verder verwerkt en in bosjes verwerkt.

Langs de spoorlijn was ook vanalles te zien. Mooie groene gebieden, maar ook wel armoe en soms leek het wel een vuilnisbelt.

Zondag 11 december

Vandaag nog een morgen in Yangon. We zijn nog een keer naar de Swedagonpagode geweest. Ik zag nu heel veel dingen die ik de 1e dag hier niet had gezien. We hebben daar 2 uur rond gelopen en ons geen seconde verveeld. Het is erg groot en erg veel te zien. Natuurlijk wel weer veel goud. Maar echt super mooi!

Een mooie afsluiting van onze vakantie!!

Rob

Dit is weer een heel indrukwekkende vakantie geweest, mooi om het zo te kunnen volgen. Aan alle goede dingen komt een einde, wij zijn ook weer blij dat je terug bent.

Ton

Welkom, welkom. En straks jouw mooie plaatjes bekijken. Gezond weer terug?

J.W.

Klinkt wel heel mooi, alleen jammer van die kinderarbeid.

Cris

Hey Ange
Wat een mooie reis weer! En je foto's.....je hebt echt talent! Super mooie plaatjes!!
x

Harrie Vloet

Indrukwekkend de tour die je hebt gemaakt. Om jaloers bij te worden. Maar... ieder het zijne zullen we maar zeggen. Hele fijne Kerstdagen en geniet nog na van de vakantie.