Het is hier fantastisch

Ik vind het hier echt fantastisch. We hebben lekker weer en de mensen zijn hier heel vriendelijk. Het eten is hier erg lekker en zeker niet duur. Voor zo'n 3 á 4 euro heb je gegeten en gedronken.
Ik ga me hier nog wel ruim een week vermaken!!
Hieronder een reisverslag van afgelopen week. Internet is helaas te traag om de foto's te plaatsen. Die volgen dus nog

Zaterdag 26 november
Vandaag zijn we met het vliegtuig naar het noorden van Myanmar gevlogen. We zijn verder gereden naar Ngaungshwe aan het Inlemeer.
We zitten nu meer op het platteland en dat vind ik echt geweldig. Steeds blijkt toch maar weer dat ik iets minder heb met steden, tenminste zo'n steden al Yangon.
Onderweg zijn we nog naar een houten klooster uit de 19e eeuw (Shwe Yan Pyay) geweest. Erg leuk, want er liepen heel veel jonge monikken rond.
Laat in de middag zijn we nog door het dorp gelopen en hebben de Yandanamananaung Pagode gezien. Deze was heel mooi en zag er anders uit dan andere pagodes. Natuurlijk ook veel goud, maar ook allerlei hoeken, dus niet alleen rond, en kleine boeddhabeeldjes.
Vandaag mijn 1e souveniers gekocht. Een hoedje voor morgen op de boot en een lampionnetje.

Zondag 27 november
Vandaag was echt een topdag. We zijn met een bootje over het inlemeer gevaren. Op het inlemeer zie je beenroeiers, dat is heel apart om te zien. Balancerend op één been roeien ze met het andere been, ondersteund door een hand of oksel.
Onderweg zagen we heel veel houten huisjes, waarvan er veel op palen staan. Ook zijn er drijvende tuinen in het inlemeer. De aarde wordt vastgehouden door moerasplanten en waterhyacinten.
De pagoden van Kaku waren echt super mooi. Dit was een 'bos'van wel zo'n 2478 stenen (vervallen) Pagoden. Eindelijk echt iets authentieks.
We zijn ook in een heel mooi oud houten klooster op palen (Nga Phe Knaung) geweest. Het klooster was heel mooi, maar staat vooral bekend doordat zij katten laten springen door een hoepel. Dat vond ik niet zo heel bijzonder.
Na de lunch zijn we bij de Inle Phaung Daw Oo Pagode geweest. De binnenkant vond ik niet zo bijzonder, maar de buitenkant was wel aardig.
Verder zijn we nog bij wat handwerkplaatsen geweest en hebben we gezien hoe sigaren worden gemaakt, zijde wordt geweven (ook van lotusbloem) en een ijzersmederij.

Maandag 28 november
Vandaag hadden we een 'vrije' dag. Vanmorgen hebben we een fiets gehuurd voor maar liefst 1 euro per dag. We hebben lekker over onverharde paden met vele gaten, grote stenen en los grind gefietst. Maar het was echt de moeite waard. We hebben kleine dorpjes bezocht waar ze amper een toerist zien en mensen zien werken op het land. De meren die langs de weg lagen zaten echt vol met mooie waterlelies. We hebben ook nog een hele mooie tempel (Kyak Taw Ghi)gezien en heel veel 'gewone' tempels.
Omdat er heel veel water is leven de mensen ook echt in en op het water. Vele huisjes zijn ook alleen met bootjes te bereiken. Ongelofelijk hoe kleine kinderen zelfs zo'n bootje voortbewegen.
Echt weer een mooie dag!

Dinsdag 29 november
Vandaag hebben we veel gereden en heel veel mooie dingen gezien onderweg. Het landschap leek soms wel een lappendeken met allerlei verschillende kleuren tegen de berg op. Onderweg werd er op verschillende plaatsen rijst gedorst en later vervoerd met ossenkarren. Ook werden er flink wat kolen geteeld en vervoerd.
We zijn bij de Gouden-Grotpagode van Pindaya geweest. In deze grot staan meer dan 8.000 boeddhabeelden varierend van klein naar heel groot. Echt machtig mooi om te zien en natuurlijk weer veel goud.
Eind van de middag kwamen we in Kalaw aan. Deze plaats ligt op 1.300 meter en daardoor is het s'avonds wat frisser. Wij lopen hier in ons fleecevest, maar de lokale bevolking heeft winterjassen aan, een muts op en handschoenen aan.

Woensdag 30 november
Vandaag een pittige, maar lekkere trekking gemaakt naar het dorpje pinabin. Onderweg liepen we langs thee en mandarijnen- plantages. De mandarijnen waren ook goed rijp en we zagen onderweg ook dat deze geplukt waren. De thee werd ook geplukt door jonge meisjes. Leuk om zo contact te maken met de lokale bevolking. Zowel de jongens als de meisjes hebben tanaka op hun gezicht. Dit is gemaakt van de schors van een moerbeiboom. Dit is om zonnebrand te voorkomen en ook voor de schoonheid.
In pinabin hebben we thee gedronken bij een ouder echtpaar van 74 en 73 jaar van de Palaungstam. Onderweg zagen we ook verschillende mensen van deze stam. Mooi om te zien.
s'middags hebben we nog door Kalaw gelopen en de met glasmozaïek gedecoreerde Aung Chan Tha Zedi pagode bezocht. Ook zijn we nog naar het Theindaungklooster gelopen boven op een heuvel van de stad.

Donderdag 1 december
Vanmorgen zijn we eerst naar de lokale markt geweest in Kalaw. Erg mooi en kleurrijk. Er werd vanalles verkocht zoals groenten, fruit, vis en vlees.
Voor de rest van de dag hebben we vooral gereden naar Mandalay. We reden eerst door een bergachtig gebied. Erg mooi! Onderweg wordt er veel aan de weg gewerkt. Dit gebeurt allemaal met de hand, van het kapotslaan van stenen tot het tarren, wat uit een soort gieter komt.
Aan het einde van de middag zijn we in Mandalay aangekomen.

Vrijdag 2 december
Vanmorgen zijn we in ongeveer een uur naar Mingun gevaren. Deze plaats is alleen per boot bereikbaar.
We zijn eerst naar de Settawya-pagode gelopen. Een mooie witte pagode. De grootste klok ter wereld (90 ton) hebben we ook gezien. Koning Bodawpaya had nogal grootheidswaanzin, want hij wilde ook de grootste pagode (Mingun-pagode) ter wereld bouwen. Door geldgebrek en aardbevingen is deze maar tot 1/3 van zijn doel gekomen.
Verder zijn we nog bij een hele mooie andere witte pagode (Hsinbyume-pagade) geweest.
Wat wel heel bijzonder was, was een bezoekje aan een boeddhistisch tehuis voor alleenstaande ouderen (Daw Oo Zoon). Dit is een van de weinige voorzieningen voor ouderen in Birma.
Vanmiddag hebben we een deel van de stadswandeling in de Lonely Planet gemaakt. Ik was vooral onder de indruk van de Shwe Kyee Myin Pagode. Echt super mooi, met mooie beelden en natuurlijk ook veel goud.
Daarna nog over de lokale markt gelopen. Ik heb volgens mij nog nooit zo'n grote markt met vooral groenten gezien.

Groetjes,
Angeline

Henk en Ellie de Hoog

Angeline,

Ik geniet weer van je reisverslag. Ik kijk alweer uit
naar de foto's. Nog een prettige voortzetting van je reis.
Groetjes Henk en Ellie de Hoog

Heleen

Zo te horen heb je het weer heel erg naar je zin. Ben benieuwd naar de foto's. Geniet nog even ook van het lekkere weer, want hier regent het sinds tijden weer.

Piet Feitsma

Leuk om je reisverslag te lezen.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de foto's.
Gisteren zijn wij voor de tweede keer pake en oma geworden. Onze dochter is bevallen van een prachtige dochter.
Angeline, nog veel plezier met het vervolg van je reis.
Piet

Tante Diny

Hoi Angeline
Wat geniet je weer van jou vakantie. Je ziet weer ontzettend veel van cultuur en de bevolking, hoe die daar leven. Ook goedkoop die fiets huren zeg.
Geniet nog van je verdere reis, en ik ben ook benieuwt naar de foto's Groetjes Diny

Pa en ma

Hoi Angeline,
Nog maar een weekje genieten van de zon, cultuur en de bezienswaardigheden. Geniet nog van de laatste week en tot volgende week maandag.
Pa en ma

marion

Hoi Angeline,
Het was weer een genot om je reisverslag te lezen. Wat heb je weer veel mooie dingen gezien. Geniet er nog maar van.
Groetjes van ons allemaal.