geweldig mooi Birma

Ik vermaak me echt prima. Het is wel best warm. Soms wel boven de 30 graden, maar ik mag niet klagen, want ik wilde graag naar de warmte toe.

We hebben een leuke en gezellige groep.

Je moet hier alleen echt geen smetvrees hebben. Overal moet je de schoenen uitdoen en op blote voeten lopen. Je krijgt er echt zo'n zwarte voeten van, dus elke avond moeten de voeten goed gewassen worden.

Zondag 20 november

Vanmorgen half 11 gingen we richting Singapore, waar we na 12 uur vliegen aankwamen. Na ongeveer 2 uurtjes wachten gingen we weer verder naar Yangon, de hoofdstad van Myanmar.

Maandag 21 november

Vanmorgen zijn we aangekomen in Yangon. Na het lange wachten bij de douane en iedere keer weer naar andere rijen gestuurd te worden, kon ik eindelijk door de douane. Mijn tas stond nog heel eenzaam en alleen op de band.

Rond de middag kwamen we aan bij ons hotel. We hebben effe rustig aangedaan en even geacclimatiseerd. We hebben s'middags in de buurt van het hotel wat rondgelopen en hebben even alvast de sfeer geproefd.

Aan het eind van de middag zijn we Shwedagon pagoda geweest. De bedoeling was dat we daar nog de zonsondergang zouden zien, maar we waren helaas net te laat. Bij de Shwedagon-pagode is echt alles van goud. Echt alles! Wel heel mooi om te zien en aan het einde van de reis, als we weer in Yangon komen, ga ik zeker nog een keer terug. Vooral om ook van de sfeer te genieten en van de biddende monikken en mensen.

Dinsdag 22 november

Vanmorgen zijn we eerst naar de Botaung-pagode geweest. Hier is blijkbaar een haar van boeddha gevonden. Ook hier is echt alles van goud en blingbling.

We zijn ook bij Karaweik geweest een boot, natuurlijk ook helemaal van goud. Ook zijn we nog bij een zittende boeddha en een liggende boeddha geweest (Nga Htat en Chauk Htat). Echt gigantisch groot allebei. De Liggende boeddha had ik ook geweldig mooie, maar ook hele grote voeten.

Na een poosje over de Bogyokemarkt te hebben gedwaald hebben we ook nog de Sulepagode bezocht. Deze ligt midden op een rotonde en natuurlijk is ook daar alles van goud!

Woensdag 23 november

Eindelijk gaan we de stad weer uit, maar we komen hier nog 2x terug om te overnachten.

Onderweg is het mooi en erg groen. Je ziet constant mensen, of lopend, of fietsend, maar vaak ook vrachtauto's/busjes vol. Zowel de mannen als de vrouwen dragen hier rokken. Ook kom je overal van die gouden stoepa's tegen.

We zijn hier in de plaats Bago geweest. Allereerst naar de Kyaikpun-pagode, waar 4 boeddha's (van 30 meter hoog) met hun rug tegen een vierkante zuil zitten. We zijn ook nog bij de liggende boeddha Shwethalyaung (55 meter lang en 16 meter hoog) geweest (in een lelijke hal). In de buitenlucht zijn we bij een andere liggende boeddha geweest, die nog vrij nieuw is.

Het koninklijk Paleis van Kanbawza Thadi was ook een en al goud en spiegeltjes.

Donderdag 24 november

Vandaag gaan we naar de gouden rotspagode van Kyaiktiyo. Dit is 1 van de heiligste plaatsen van Birma. Je ziet hier dus heel veel mensen uit Birma. We zijn eerst met een truck in anderhalf uur steil naar boven gereden en daarna nog iets meer dan een uur steil naar boven gelopen. Het was een pittige wandeling en heeft wat zweet gekost. We konden gedragen worden, maar ik heb toch voor de uitdaging gekozen.

Bij de rots zag je heel veel monikken. Deze rots hangt maar net op een andere rots. Volgens de gelovigen blijft deze rots hangen omdat er een haar van boeddha tussen zit. Monikken en andere mannen smeren er allemaal goud op. Het was daar ook heel leuk. Een aantal monikken wilden ook met ons op de foto. Ik heb er achteraf spijt van dat we geen foto met ons toestel hiervan hadden laten maken.

Vrijdag 25 november

Vanmorgen gingen we weer naar beneden. Als je naar beneden loopt merk je nog meer dat het erg steil is. Er liepen vandaag ook heel veel monikken deze route. Erg leuk om te zien. Ze lopen op blote voeten. Echt ongelofelijk!

We zijn op weg naar Rangoon nog bij de Shwemawdawpagode in Bago geweest. Weer één en al goud!. Er was een monik die me de linkerhand gaf en een kus op mijn hand gaf. Wat daar de betekenis van is weet ik ook niet.

Laat in de middag kwamen we weer in Yangoon aan. Morgen vliegen we naar het noorden van Birma.

?

Reacties

Reacties

Rob

Hoi Angeline, zowaar internet werkt en geen censuur zo te lezen. Wel heel apart al dat goud daar, ik ben ook heel benieuwd naar de foto's, dat zal wel na de vakantie komen. Geniet er nog van!

An Beerens

Angeline wat geweldig heb genoten van je verhaal geniet ervan !

Groetjes An

Maike

Hallo Angeline,
Je maakt weer een mooie verre reis. Doen je ogen geen zeer van al dat goud dat er blinkt? Ik wens je nog een hele fijne en mooie tijd daar.
Groetjes Maike

Tante Diny

Hoi Angeline,
Weer een mooie en hopelijk een gezellige reis. Je zult beslist het spreekwoord wel kennen, het is niet alles goud wat er blinkt, maar kijk je ogen maar uit, naar alles wat je ziet. Ik wens je een hele fijne en mooie vakantie, geniet ervan. Groetjes Diny

Eric Jongen

Hoi Angeline, klinkt allemaal prachtig. Alsof ik mijn reis ook weer beleef. Je foto van de monnik die bladgoud op de Kyaktiyo rots plakt is schitterend. Veel plezier met het verdere verloopvan je reis.

Groetjes, Eric

Heleen

Hoi Angeline, Klinkt goed....nog een fijne reis....

Cris

Hey meis
Ben jij nou ook alweer onderweg?
Nou je heng het ook naar je zin zo te lezen ;)
Geniet ervan!
X vanuit een ander Aziatisch deel

Bianca

Hoi Angeline,

Ik zit momenteel in Vietnam. Ben nu in het midden van het land en zit in het natte gedeelte. Vlieg vanmiddag n?ar Hanoi d?n word het weer gelukkig weer beter. Ook ik heb een leuke groep. Eet hier veel loempia's, maarja jij bent ook al hier geweest dus je weet hoe het eten hier ís.
Veel plezier nog!!

Groetjes Bianca

Pa en ma

Geweldig dat je een leuke reis hebt en dat het daar gezellig is. Neem voor ons een zakje goud mee voor onze oude dag. Zij hebben het genoeg en wij te weinig.
Voor de resterende weken/dagen nog een prettige reis en veel plezier.

Groetjes pa en ma

J.W.

Gaaf!

Piet Feitsma

Wat leuk Angeline om nu je verhalen van je reis door Birma te horen. Dit is weer een heel andere ervaring dan Kenia/Tanzania. Nog een fijne reis toegewenst.

Anneke Punt

Heerlijk om je weer te volgen.
Als ik het goed begrijp veel bling bling en nog echt ook?
Maar niet echt schoon?
Die blote voeten zou voor mij niets zijn.
Fijn, dat het een leuke groep is, want dat bepaalt toch mede je vakantieplezier.
Ben benieuwd naar de foto's

marion

Hoi Angeline,
Fijn om te lezen dat het allemaal weer goed is verlopen.
De foto's zijn ook weer heel goed. Veel kitsch. Als ze nog wat goud over hebben mag je dat best voor ons meebrengen. We zullen het dan goed besteden.
Nog een hele fijne reis en helemaal toppie dat je een leuke groep hebt. Groetjes van ons allemaal.

Aniuschka

Hoi Angeline,
geweldig om Birma weer terug te zien in je foto's en te horen in jouw verhalen. ik hoop dat je verder een geweldige reis hebt en geniet van alles wat je daar hoort en ziet. De kus van de monnik op je linkehand betekent dat hij je een gezegend leven wenst.

Sophie

Hé Angeline,
Kei-leuk om je vakantieverhaal te lezen, ik ben benieuwd naar de foto's!!
Groetjes Sophie

Jeanne

Hoi Angeline
Mooie verhalen om te lezen.
Dinsdag 13 december gaan we een kerststukje maken bij Edith. Ga je mee?
Geniet nog van de laatste dagen vakantie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!