Geweldig mooi Kenia en Tanzania

Hoi allemaal,

Eindelijk fatsoenlijk internet. Ik heb net de foto's geplaatst, dus nu nog het reisverslag.

Thanx voor jullie berichtjes. De groep is erg gezellig, maar gaat helaas wel vaak vroeg naar bed. @ Dorien, Je kunt in Kenia en Tanzania op diverse plaatsen pinnen, maar niet overal. Op het vliegveld van Kenia kun je ook al pinnen. Ik zou wel wat reserve euro's of dollars mee nemen, maar zeker niet voor de hele reis. Fijne reis alvast.

Ik ben nu op Zanzibar en ga nog genieten van de laatste dagen vakantie, want zondag ben ik al weer thuis. Hieronder kun je lezen wat ik allemaal heb gedaan gezien.

Groetjes Angeline

Zaterdag 18 juni 2011

Vanmorgen zijn we met ongeveer 3 kwartier vertraging vertrokken naar Nairobi in Kenia. Rond kwart voor 9 s'avonds zijn we geland en meteen doorgereden naar het hotel.

Zondag 19 juni 2011

Vanmorgen liep om half 6 de wekker af en zoals gebruikelijk stond ik natuurlijk weer niet meteen op. Na het ontbijt zijn we naar Mount Kenia gereden waar we rond de middag zijn aangekomen. In de middag hebben we een wandeling gemaakt van ongeveer 2,5 uur. Daar hebben we mooie colobusapen gezien en bavianen en verder allerlei vogeltjes en plantjes. Ook olifantenpoep, maar de olifanten helaas niet, want die laten zichzelf blijkbaar vooral in het donker zien. Mount Kenia zelf laat zich helaas, door de bewolking, ook niet zien.

Maandag 20 juni

Vanmorgen zijn we de evenaar over gegaan. Daar hebben we natuurlijk onze toeristische foto's gemaakt en naar het trucje van het water gekeken.

Rond de lunch kwamen we bij een Samburustam aan. Dat was echt geweldig! Ze zijn erg kleurrijk gekleed en de vrouwen hebben allemaal kralenkettingen om. De samburu's leven in houten hutjes met dak van allemaal papier. We zijn in 1 huisje binnen geweest. Het was stiekem groter dan dat ik had verwacht, maar wel erg warm.

Hierna hebben we een gamedrive gemaakt in Samburu NP. We hebben al best wel wat dieren gezien: dik diks, giraffen, zebra's, girafantilopes, waterbokken, impala's, knobbelzwijnen, Spiesbokken en struisvogels.

Op deze campsite hebben we ook een bavianenverjager, want de bavianen zijn zo brutaal dat ze alles wat los en vast zit mee jatten, als ze de kans krijgen.

Vanavond maar niets meer gedronken na het eten, want het is beter dat we vannacht onze tent niet uitgaan. We zitten midden in een wildpark, dus er kunnen s'nachts gewoon wilde dieren rond onze tent lopen. En gezien de olifantenpoep die er ligt rond onze tenten lopen er regelmatig olifanten rond. Dus bij de tent een lege waterfles neergezet voor het geval dat.....

Dinsdag 21 juni

Vanmorgen gingen we vanaf half 7 een gamedrive maken van zo'n 4 uur, maar voordat het zo ver was heb ik de rest van de camping wakker gemaakt. Ik was naar het toilet (gat in de grond) en was net mijn broek aan aan het trekken en toen kwamen er 2 vleermuizen het toilet in gevlogen, dus ik gillen en ik vloog naar buiten. Meteen komt er een bewaker naar me toe om te kijken wat er was.

Daarna hebben we weer een mooie gamedrive gemaakt. Weer lekker veel dieren gezien. Ongeveer dezelfde als gisteren, maar ook nog een leeuwin. Ze was erg lui en er zat totaal geen beweging in. Na terugkomst op onze camping stond er een heerlijke brunch voor ons klaar. Wat dat betreft hebben we het lux. 3 x per dag wordt er eten voor ons gemaakt en we hebben ook nog niet hoeven te helpen met afwassen.

Vanmiddag zijn we naar de lodge gegaan bij onze camping en hebben daar heerlijk in het zwembad gelegen en effe in de jacuzzi. Hiervan kregen we echt een vakantiegevoel.

s'middags hebben we weer een gamedrive gemaakt. We zagen nu heel weinig dieren, maar op het eind kregen we echt een toetje. We zagen een luipaard. Echt geweldig!! Daarna zagen we nog een paar jakhalzen en struisvogels. Op de campsite stond het avondeten weer voor ons klaar.

Woensdag 22 juni

Vandaag hebben we vooral een reisdag gehad. Vanmorgen zijn we door het park gereden en ongeveer dezelfde dieren weer gezien. We hebben ook nog een neushoornvogel gezien. Onderweg kwamen we door dorpjes. Daar stonden allemaal kinderen te zwaaien. Laat in de middag kwamen we aan bij de Thomsonfalls.

Donderdag 23 juni

Vandaag zijn we naar Nakuru NP gereden. Daar kwamen we laat in de middag aan en hebben meteen een gamedrive gemaakt. We hebben echt gigantisch veel flamingo's en pelikanen gezien aan het water. Dat was echt geweldig. Verder hebben we veel buffels gezien en de gebruikelijke dieren zoals impala's en zebra's. Ook hebben we een paar giraffen gezien en een paar neushoorns en op het eind werden we beloond met een luipaard in de boom.

s'Avonds regende het helaas en hebben we de avond maar in de truck doorgebracht. Het was wel erg gezellig.

Vrijdag 24 juni

Vanmorgen zaten we al om half 7 in de truck voor een nieuwe gamedrive in Nakuru NP. Vrij meteen zagen we al een nijlpaard. Deze komt hier weinig voor, dus dat was wel bijzonder. Effe later zagen we een leeuwin, dus onze dag begon al goed. Verder hebben we heel veel dieren gezien zoals oa zebra's, giraffen, waterbokken, flamingo's, pelikanen, buizerd, visarend, vorkstaartscharrelaar (nationale vogel van Botswana).

Zaterdag 25 juni

We zitten nu in de kerichovallei. Een heel mooi groen landschap, maar vooral heuvelachtig. In de ochtend hebben we de mogelijkheid om een wandeling te maken, maar ik kies er voor om effe lekker te relaxen en niet mee te gaan met de wandeling.

s'Middags zijn we bij een lokale boer wezen kijken, die een paar keer in Nederland ervaring had opgedaan. Leuk om te zien hoe hij zich heeft ontwikkeld en nog wil gaan ontwikkelen.

s'Avonds kregen we een lokale maaltijd met maispap (beetje droog), linzensaus, groenten en geit.

Zondag 26 juni

Vanmorgen zijn we naar Mago geusthouse gereden. Dit is een vrijwilligersproject opgestart door een paar nederlanders. Hier wordt aan kansarme jongeren een vakopleiding aangeboden. Momenteel kan de opbrengst van de geusthouse zorgdragen voor de opleidingen en draait het momenteel zelfstandig. We hebben hier een rondleiding gehad door de school en verder hadden we een vrije middag en ben ik eindelijk toegekomen aan het lezen van een tijdschrift.

Maandag 27 juni

Vandaag hebben we een lange reisdag. Om kwart over 5 zaten we al aan het ontbijt en om 6 uur reden we in het donker richting de grens naar Tanzania. Eenmaal in de bus gingen mijn ogen meteen dicht. Er waren toen wel al heel veel mensen op weg, waarschijnlijk naar hun werk en naar school. In Kenia zijn we nog naar een zeepsteenwerkplaats geweest. Was wel interessant, vooral omdat ik ook al verschillende zeepstenen beelden in huis heb van mijn vorige afrikareizen. Eénmaal over de grens naar Tanzania, zag je het het landschap echt veranderen. In Kenia is de grond heel vruchtbaar en zie je overal groenten en fruit en kijkt alles heel groen. In Tanzania is het veel rotsachtiger en wordt de grond droger. Net voor onze campsite kregen we toch een stortbui, waardoor zelfs de ruitenwissers van onze truck het begaven. Eenmaal op de campsite was het heel droog, maar het begon wat te druppen, dus we hebben heel snel onze tent opgezet. De campsite is aan het victoriameer. We hebben onze tenten gezet op het witte strand. Het lijkt wel een paradijs, alleen jammer van de bewolkte lucht. Toen we gingen eten viel het echt met bakken uit de lucht en onweerde het heel lang, maar gelukkig zaten we droog in de bar.

Dinsdag 28 juni

Vanmorgen werden we gewekt door de zingende vissers op het meer. Na het ontbijt zijn we naar het vissersdorpje naast de campsite gegaan. We werden enthousiast ontvangen door de kinderen. Aan elke hand hingen wel 3 kinderen. Maar als ze contant aan je hangen en overal aan zitten, wordt het toch wel vervelend.

De wandeling door het dorp was wel interessant en we bezochten ook nog een medicijnvrouwtje en de school. Het is jammer dat hier zo weinig kinderen onderwijs volgen. Je zag ook echt het verschil tussen de kinderen op straat en op school. Op school waren ze veel schoner en veel vriendelijker.

s'middags genieten we lekker van de rust en de watervogels van het victoriameer. We mogen het meer niet in, omdat we de kans lopen om bilharzia op te lopen. De mensen van hier kunnen daar blijkbaar wel tegen, want de vissers staan gewoon in het water.

s'Avonds was onze campsite (en vooral bij onze tent) een gigantische mierenplaag. Op, om en onder de tent waren miljoenen bijtende mieren. Dus er werd een spoor getrokken om de mieren weg te lokken, dat lukte gedeeltelijk, dus werd onze tent verplaatst en omdat we in de tent ook van die mieren hadden werd er nog een of ander goedje in ons tentje gespoten. Uiteindelijk was 3 uur na de ontdekking onze tent mierenvrij en konden we gaan slapen.

Woensdag 29 juni

Vanmorgen zijn we rond 11 uur de Serengeti ingereden en hebben daar tot ongeveer kwart over 5 rondgereden. Serengeti is echt een mooi park. This is te real Afrika!! Door de grote trek die nu door de Serengeti gaat hebben we heel veel gnoe's en zebra's gezien. Verder hebben we ook 2 keer een grote kudde olifanten gezien en een aantal zebra's, impala's, thomsongazelles, grand gazelles, topi's, dik diks, gieren, waterbokken, buffels, nijlpaarden, struisvogels, luipaardschilpad, grote trap(vogel) en hoornraven.

Donderdag 30 juni

Vannacht werd ik wakker van hyena's rond de tent. Ik lag toen toch niet helemaal lekker en ben nog maar een stukje verder van het tentdoek gaan liggen.

Vandaag hebben we 2 gamedrives gemaakt. De highlights waren toch wel:

- de trek van de zebra's en gnoes: echt geweldig om kilometers lange rijen met zebra's en gnoes te zien.

- 3 luipaarden in een boom met prooi (waarschijnlijk een grant gazelle)

- en we hebben ook nog een stuk of 6 leeuwen gezien, die weer eens lekker lagen te slapen en soms effe hun kop op tilden om effe te kijken.

Ten opzichte van de gamedrive van gisteren hebben we nog een aantal dieren gezien die we gisteren niet zagen. Dat waren de secretarisvogel, reedbok, giraffen en hartebeesten.

Vrijdag 1 juli

Vanmorgen zijn we helaas de Serengeti weer uitgereden. We hebben niet zo heel veel verschillende dieren gezien, maar wel heel veel thomsongazelles en een paar olifanten. Ook hebben we 2 lopende leeuwen gezien. 1 Van de leeuwen ging ineens achter een reedbok aan. Helaas kreeg hij hem niet te pakken, want dat zou een geweldig schouwspel zijn geweest.

Daarna zijn we naar Olduval Gorge gereden. Daar hadden we een mooi uitzicht.

We zijn via de rand van de Ngorogorokrater gereden. Hier hadden we heel mooie uitzichten over de krater en het dal. Onderweg zagen we veel Maasaidorpjes en mensen.

Zaterdag 2 juli

Vandaag zijn we met jeeps de Ngorogorokrater ingegaan en hebben een geweldige dag gehad. Op weg daar naar toe kwamen we nog langs een paar masaidorpjes. We hebben best veel dieren gezien. In ieder geval weer super veel gnoes en zebra's. Ook hebben we een paar keer leeuwen gezien die niet alleen lagen te luieren, maar ook liepen. We hebben ook gezien hoe een gnoe door meer dan 20 hyena's aangevallen werd en levend werd opengereten. Maar goed dat we hier niet meer hoeven te kamperen, want nu we dit gezien hebben........

Verder hebben we 2 olifanten gezien, grant gazelle's, thomsongazelle's, nijlpaarden, secretarisvogel, grand trap (zwaarste vliegende vogel) en in de verte 2 zwarte neushoorns.

Zondag 3 juli

Vanmorgen zijn we naar Lake Manyana gereden. Daar hebben we een hele leuke fietstocht gemaakt. We hebben tussen de zebra's en gnoes gefietst en even naar de nijlpaarden en flamingo's in het meer gekeken.

We zijn door acaciabossen en bananenplantages gefietst en hebben ook leuke dorpjes bezocht. We hebben ook bananenbier geproefd. Aangezien ik niet van bier houdt vond ik het niet lekker. Ik had op het eind wel heel erg zadelpijn....

We hebben bij mensen thuis traditioneel gegeten. Dat was heel lekker. We hadden ook nog rode bananen gehad. Ik heb hier geleerd dat er wel 30 soorten bananen zijn, waaronder de rode dus.

In de middag zijn we naar Arusha gereden. Een van de grootste steden van Tanzania. We zitten daar in een mooie lodge achteraf.

Maandag 4 juli

Vanmorgen hebben we even een stop gehad in Arusha. Daar heb ik even geïnternet, maar internet was zo sloom dat ik niet alles had kunnen doen wat ik wilde.

Daarna zijn we doorgereden naar Moshi, aan de voet van de Kilimanjaro. Daar kamperen we op een grasveldje bij een koffieboer. We hebben ook een koffietour gedaan en hebben het hele proces van koffieboon plukken tot koffie zetten meegemaakt. Dat was echt interessant.

Toen we terug kwamen op de kampsite zagen we de top van de Kilimanjaro door de wolken heen. Dat was echt leuk om te zien, want ik had niet verwacht dat we die zouden zien.

s'Avonds gingen we nog bij een boer wat eten. Het eten was erg lekker. We begonnen met bananensoep (super lekker!!) en daarna ongeveer dezelfde traditionele gerechten als de dag daarvoor.

Dinsdag 5 juli

Vandaag zouden we een wandeling gaan maken, maar het had vannacht geregend en hier is echt van die kleigrond, dus hartstikke glad. Dus ik heb besloten niet te gaan wandelen met nog een aantal anderen. We hebben de dag lekker relaxt doorgebracht met lezen, spelletjes doen en natuurlijk kletsen. Dus de dag is echt voorbij gevlogen. s'Middags zagen we de top van de Kilimanjaro weer boven de wolken.

Woensdag 6 juli

Vandaag zijn we met het vliegtuig naar Zanzibar gevlogen om de laatste dagen door te brengen.

?

?

miranda

Dit gaat onze nieuwe reisbestemming worden! Maar wel als Lieve wat groter is. Staat al zolang op mijn lijstje. Geniet van de laatste dagen.

Rob

Zo, jij haalt de schade zo wel in, leuk om alles toch nog terug te lezen, klinkt weer super allemaal. De foto's zijn ook prachtig, krijg ook helemaal zin in de vakantie, nog effe en dan is het zover. Geniet van de laatste dagen in Zanzibar en tot over een maand.

Lea

Ha Angeline,
Wat een heerlijke reis zeg! Helemaal geweldig. Foto's zijn ook prachtig. Nog lekker genieten van Zanzibar en tot gauw, Groet Lea

Bianca

Hoi Angeline,

Ik herken veel van wat je schrijft over Tanzania.
Nog heel veel plezier op Zanzibar. Ga in Stone Town vooral even eten bij Mercury Restaurant. Is een aanrader. Lekker aan het water......
Geniet van de witte stranden en het blauwe water.

Groetjes,
Bianca

marion

Hoi Angeline,
Zoals altijd heb je weer veel gezien en meegemaakt. Prachtig neergeschreven. Knap hoor. Ik ben gisteren nog naar de Efteling geweest met Lieke's klas. Niet zo spectaculair maar wel leuk.
Geniet nog van de paar laatste dagen en een goede reis terug naar Mill.

Marjolein

Hoi Angeline,
Wat een super verhalen en hele mooie foto's. Nog veel plezier verder!
Groetjes,
Marjolein