Geweldige (kleine) week in Sumatra

Hallo allemaal,

Eindelijk een berichtje van mij vanuit Indonesie. Ik heb het hier super naar mijn zin. We hebben bijna een privéreis, want we zijn nog maar met z'n vieren. Sumatra is een heel mooi en groen eiland en volgens mij groeit hier echt alles, zoals bijvoorbeeld koffie, thee, rijst, ananas, papaya, mandarijnen, kokosnoten, oliepalm en nog zo veel meer.

Het is heel leuk met z'n vieren. We doen veel samen, maar geven elkaar ook de vrijheid. s'Avonds is er niet zo heel veel te beleven, maar s'morgens moeten we vaak vroeg op, dus na het eten gaan we dan meestal naar onze kamer. Ook wel lekker om een kamer helemaal alleen voor mezelf te hebben.

Hier nu in Medan is het heel erg warm en vochtig. De eerste dagen zaten we vrij hoog en was het nog goed te doen, maar vanaf Bohorok is het zweten geblazen.

Hieronder kun je nog lezen wat ik de week in Sumatra heb gezien:

Woensdag 18 augustus

Vroeg in de morgen zijn we aangekomen op het vliegveld van Medan in Sumatra. We zijn daar meteen de stad uitgereden op weg naar Brastagi. Een plaatsje op een hoogte van 1400 meter. We hebben daar effe de lokale markt bezocht, waar ze vooral veel fruit verkochten. Sommige gebouwen hebben hele mooie daken met offers van een schaap erop om de boze geesten tegen te houden.

Eenmaal in het hotel aangekomen begon het te regenen...... Ik wilde eigenlijk wat gaan wandelen, maar in plaats daarvan ging ik maar wat lezen en toen merkte ik dat ik toch een nacht had overgeslagen en was gewoon spontaan in slaap gevallen.

Donderdag 19 augustus

Vanmorgen ons mooie 4sterrenhotel verlaten en eerst gestopt bij een uitzichtspunt op de sinabungvulkaan. Daarna zijn we verder gereden naar de Sipisopisowaterval. Om een mooi zicht te hebben op de hele waterval moesten we een stukje naar beneden. Dat ging goed en het uitzicht op de waterval was heel mooi en van daar uit had je ook een mooi zicht op het Toba (krater)meer. Maar toen moesten we weer terug omhoog en dat kostte toch wel wat energie en zweetdruppeltjes.

We zijn nog naar een oud Batak dorpje (Pematang Purba) geweest met een paleis van een Simulungun-radja. Echt heel mooi om te zien. Na de lunch zijn we naar het eiland samosier in het grootste kratermeer van de wereld gegaan en daar de dorpen Tomok en Ambarita geweest. Hier staan nog hele mooie batakhuizen (met daken die lijken op schepen). In Ambarita hebben we stenen tafels en stoelen gezien die vroeger een rol hebben gespeeld bij het Kannibalistische rituelen (Jak).

We hebben weer een heel mooi hotel met uitzicht over het Tobameer.

Vrijdag 20 augustus

Vandaag hebben we een echt toeristisch dagje. Met de boot, waar normaal wel 40 personen op kunnen, gaan we met z'n vieren naar een klein dorpje op het eiland Samosier. Hier zijn we eerst naar een schooltje geweest. Dat was echt heel leuk. De kinderen zongen uit volle borst een aantal liedjes voor ons, waarbij ook gedanst en geklapt werd. Daarna zijn we naar wat Batikdansers gaan kijken, maar die waren een stuk minder enthousiast dan de kinderen op school. We kwamen nog langs graven van een aantal koningen op. Ongelofelijk hoe groot die graven zijn. Er zijn mensen op de wereld die kleiner en soberder wonen. We zijn ook nog in een batakwoning geweest. Dat was wel een leuke ervaring, omdat het een woning was waar ook echt een gezin woont. De woonkamer is heel leeg, maar er staat wel een televisie. Achter zijn de slaapvertrekken en een sobere keuken.

Met de boot zijn we nog naar een klein eilandje geweest, waar we eigenlijk konden zwemmen, maar dat heb ik niet gedaan. Er was daar ook een offerplaats. Ongelofelijk wat mensen soms offeren, want er lag ook make-up bij. We waren lekker op tijd terug in ons hotel en toen heb ik nog effe lekker zitten lezen en kletsen met de ander van de groep aan het water, want het uitzicht vanuit ons hotel is echt heel mooi.

Zaterdag 21 augustus

Vanmorgen al om 6 uur opgestaan om de met de boot van 7 uur weer naar het vaste land te gaan. Vandaag is een reisdag en kunnen we genieten van het verkeer. Het is gewoon ongelofelijk hoe ze hier rijden. Claxoneren betekent aan de kant, want ik wil je voorbij. Of dat er nu een bocht aan komt of een tegenligger, maakt allemaal niet uit. Ze kunnen ook met z'n 3en langs elkaar over een 2baansweg.

We hebben onderweg wel een aantal fotostops gehad bij een palmolieplantage, een rijstveld. We hebben ook gezien hoe palmbladeren worden gevlochten voor de afdakjes. We zijn nu in Bohorok en merken dat we een stuk lager zitten, want de luchtvochtigheid is erg hoog. Je hoeft je niet echt in te spannen om te gaan zweten.

Zondag 22 augustus

Vandaag zijn we de jungle ingeweest op zoek naar Orang Oetangs. We konden ook naar een voederplaats om de Orang Oetangs te zien, maar wij wilden ze liever in de natuur zien, dus kozen we een jungletocht van 5-6 uur. Door mijn longontsteking net voor de vakantie is mijn conditie nog echt ver beneden peil. Deze tocht was dus ook super zwaar voor mij. De paden waren glad en ging soms stijl naar beneden en dan weer stijl omhoog. De gids nam mij dan aan de hand mee naar boven. Best genant, maar ik besloot om mijn normale extreme gevoel voor zelfstandigheid vandaag maar een beetje los te laten.

Maar het was echt geweldig!! We hebben 7 Orang Oetangs gezien en dat schijnt best veel te zijn. De eerste keer zaten er 2 Orang Oetangs heel hoog in de boom, maar kwamen toch naar beneden. De tweede keer zagen we een Orang Oetang met een babytje van zo'n 3 maanden op ongeveer 1 meter afstand. Dat was echt super gaaf!! Verder zagen we nog op een afstand 3 Orang Oetangs in hun siestanest. Het schijnt dat Orang Oetangs voor iedere keer weer een nieuw nest maken. Verder hebben we ook nog andere apen gezien.

Uiteindelijk zijn we op autobanden raftend de Bohorok-river afgegaan en kwamen we weer terug bij onze lodges.

Echt een supermooie dag, want het was geweldig om Orang Oetangs in het wild te zien.

Maandag 23 augustus

Vandaag gaan we weer terug naar Medan. Dit is echt een hele grote en vooral hele drukke stad. Verder niet zo heel bijzonder. We zijn in een grote moskee (Mashid Raya) en in het maimoonpaleis geweest. We zijn vanmiddag nog in een hele grote Mall geweest, maar dat is niet zo mijn ding.

Vanavond voor de laatste keer met z'n vieren, want morgen gaan we naar Java en dan komt de rest van onze groep en zijn we met z'n twintigen. Zal wel heel anders worden, maar waarschijnlijk ook heel leuk.

Hopelijk hoeven jullie de volgende keer niet zo lang te wachten op een bericht van mij, maar ik kan natuurlijk niets beloven, want ik weet niet wat de internet mogelijkheden zijn op Java.

Groetjes vanuit een heel warm, maar vooral mooi Sumatra,

Angeline

Reacties

Reacties

Peter Derks

Hoe gaat het met je? Ben je weer helemaal hersteld? Sorry dat ik nu pas reageer! Zo te lezen heb je een leuke, maar kleine, groep. Vier personen zijn wel heel weinig deelnemers. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Ik wens je nog een hele mooie vakantie in Indonesië toe. Geniet ervan!
Groetjes, Peter

Peter-Jan, Miranda en Fabian

Hoi, we waren al erg benieuwd naar een verslagje en hoe het met je gaat in de tropen. Is niet erg om je af en toe te laten helpen (moet ik helaas nu ook, heb mijn rechterarm in het gips). Geniet nog van een heerlijke vakantie!
gr. Miranda

Fleur Henckens

Hoi Angeline,
Jij hebt het wel leuk gehad op vakantie en ik heb het ook leuk hehad. Maar wel een klein groepje.
Sorry dat ik het nu pas lees.
Groetjes Fleur, Alex,Ingrid en Lars
P.S. Miranda, Peter-Jan en Fabian

Fleur Henckens

Komen Vanmiddag. Ik had de zin vergeten te maken

Paul

Hallo Angeline wat gaaf als je dit leest. Vooral de Oerang Oetans. Ik ben wel benieuwd naar de andere verhalen. Geniet ervan XXX

Rob

Hoi Angeline, wat jij de 1e dagen van de vakantie meemaakt, is voor velen al genoeg voor een hele vakantie. Bij ons is het overigens ook warm en vochtig en is er de afgelopen 24 uur giga veel regen gevallen. Ik zag gisteren een reportage over Bali op tv bij BNN, lijkt niet op wat jij allemaal meemaakt. Geniet er van, zorg ook dat je af en toe tot rust komt en ik kijk uit naar de volgende avonturen.

Bianca

Hoi Angeline,

Ieder keer als iemand mij vraagt wat was nu je mooiste vakantie ooit dan antwoord ik steevast: Sumatra. Het minst toeristische gedeelte van Indonesie. Ik hoop dat je de cultuurschok naar Java/Bali overleefd. Veel plezier nog!!

Carine Dedoncker

Hallo Angelina
Fantastisch wat jij al allemaal hebt gezien en meegemaakt die eerste dagen van jouw vakantie op Sumatra. Het lijkt mij echt super om daar te zijn (daar ben ik jammer genoeg niet geweest toen ik naar Indonesië geweest ben, maar ik krijg er wel zin in).
Leuk ook met zo'n kleine groep en blijkbaar schieten jullie goed met elkaar op. Het zal wel even wennen zijn als er straks zoveel reizigers bij komen en ook de andere eilanden zullen weer heel verschillend zijn !
Benieuwd om jouw volgende avonturen te vernemen en om jouw foto's te zien (zullen wel weer prachtig zijn).
Geniet van jouw verdere vakantie !

Cristel

Hey Ange
Alweer veilig thuis? Je verhalen zijn geweldig en je foto's prachtig! Ik krijg ook weer zin om naar Afrika te gaan!! Ben benieuwd naar je boek!

X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!