Tbilisi, David Gareja, Telavi en omgeving

Ik ben weer eens enorm aan het genieten van mijn vakantie. Deze keer in Georgie. Een land wat me echt positief verrast. Vooral vanwege de gastvrijheid en de mooie landschappen. Het weer is hier heerlijk. Iets boven de 30 graden, maar wel goed te doen.

Hieronder een verslagje van de eerste vijf reisdagen:

?

?

Zaterdag 13 juni

Vandaag duurt de officiële eerste reisdag slechts 5 minuten, want we vliegen om 23.55 uur. Het was echt heel erg rustig op schiphol. Dit had ik echt nog nooit meegemaakt. Zelfs bij de douane hoefde ik helemaal niet te wachten. Mooi op tijd gingen we richting Istanbul.

Zondag 14 juni

Vanmorgen rond 4 uur (1 uur later dan Nederland) geland op Istanbul en rond 7 uur vlogen we weer verder naar Tbilisi. Rond 10 uur landden we daar. De douane was echt heel vriendelijk. We kregen een flesje rode wijn en hij wenste me veel plezier in Georgië. Al veel gereisd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Vaak zitten daar van die norsige mensen waar niet eens een glimlach vanaf kan.

Rond half 12 gingen we meteen de stad in. Tbilisis is echt een hele mooie stad, het is een combinatie van oud/vervallen, modern en gerestaureerd. Vanaf het moment dat we het hotel uitliepen genoot ik al van de straatbeelden. Vooral de mensen, hoe ze zich kleden en gedragen. Het allermooiste vind ik de vrouwen met rokken op de knie, met pantykousjes daaronder, die iets te kort zijn.

In Tbilisi hebben we vooral veel mooie kerken met mooie fresco's gezien. Door de vermoeiheid heb ik niet alle namen kunnen onthouden, maar over een paar dagen komen we weer hier en dan zal ik het wel proberen te onthouden.

We zijn ook met de kabelbaan naar boven gegaan waar we een mooi uitzicht hadden op de stad. Bovenaan staat een heel groot standbeeld van Moeder Georgië. Boven was ook de Sint Nicolaas kerk en ruines van de Nirikala vesting.

Toen we naar beneden liepen kwamen we in een mooi gerestaureerde wijk met 2 badhuizen. Allebei heel bijzonder. Een (Abonotoembani-badhuis)omdat er zo'n mooie koepels op stonden en de ander (Orbelisani-badhuis) omdat het er zo arabisch uitziet. Deze wijk had sowieso een heel arabisch uiterlijk, met de mooie houtsnijwerken.

Nadat we een traditioneel kaasbroodje hadden gegeten bij de lunch zijn we verder gelopen langs het moderne gedeelte, was musea en het mooie oude parlementsgebouw en oude stadhuis.

Aan het eind van de middag waren we erg moe en zijn terug gegaan naar het hotel.

s'Avonds hebben we in een echt georgisch restaurant gegeten. Was erg lekker. De Georgische keuken staat me wel aan, vooral de aubergine met walnoten.

De mensen die ik daar sprak waren erg onder de indruk van de flinke regenbui van de avond daarvoor. Blijkbaar had het er nog nooit zo heftig geregend als nu. Bij de dierentuin waren door het noodweer kooien kapot gegaan en liepen de wilde dieren door de stad. Ze hadden zelfs een beer dood moeten schieten.

s'Avonds kreeg ik vanuit Nederland allerlei berichten over de overstroming en de ontsnapte dieren. Gelukkig hebben wij geen wilde dieren gezien en was het gebied waar het nog extremer had geregend aan de andere kant van de stad en was deze daar nog extremer dan in het centrum.

Maandag 15 juni

Vandaag echt een geweldige dag gehad.

Vanmorgen reden we de hoofdstad uit. We zagen dranghekken staan waar achter het gebied lag wat enorm getroffen was door de hevige waterval. Dat gebied is nu ontoegankelijk.

Het landschap onderweg was echt geweldig. Een heel leeg landschap met mooie groene heuvels en bergen. Op de weg stak op een gegeven moment een schildpad over. Echt heel bijzonder.

We zijn vanmorgen eerst bij het grottenklooster David Gareja geweest. Dit klooster is nog in gebruik. Echt heel erg mooi en we zagen ook een paar monikken, maar die wilden natuurlijk niet op de foto. Echt mooi om te zien en het deed me een beetje aan Petra (Jordanie) denken.

Na de picknick-lunch zijn we een hele stijle berg opgegaan. Toen we op de top waren kregen we als beloning echt een geweldig uitzicht. Lege mooie bergachtige landschappen. We konden zelfs Azerbeidzjan zien liggen. Dat lag echt heel erg dichtbij. Daarom was er ook militaire bewaking.

Over de bergkam liepen we verder naar het Udabno klooster. Onderweg zagen we grotten met hele mooie fresco's die echt al honderden jaren oud zijn.

Helemaal aan de top had je een geweldig uitzicht en kon je het landschap helemaal rondom zien, zonder dat je door een gebouw, of berg werd gehinderd. De tocht naar beneden was natuurlijk ook weer stijl, maar het ging allemaal goed.

Hierna reden we verder naar Telavi. Onderweg stopten we nog bij een heel kleinschalig bakkertje waar kaasbrood werd gemaakt. Deze waren en net klaar, dus nog warm en super lekker. Onze chauffeur verraste ons nog met zelfgemaakte cognac. Ook erg lekker.

Vroeg in de avond kwamen we aan in ons guesthouse. Na een heerlijke douche kregen we een super lekkere echte georgische maaltijd. Dit bestond uit een (licht pittige) soep, met aardappels (waar ik iemand anders blij mee kon maken), kaasbrood, brood, aubergines met walnoten, kool met gehakt, varkensvlees, gebakken aardappelen, rauwkostsalade, tomaat, komkommer. Echt heerlijk en we kregen ook nog watermeloen na.

Na het eten nog effe geborreld. De rest met een glas wijn en ik met een glaasje cognac en voor de rest water ;-)

Dinsdag 16 juni

Vandaag een lekker excursiedagje. Na het ontbijt reden we eerst naar het Sjoeamta-klooster. Eerst het oude nonnenklooster, welke erg mooi was van buiten, maar van binnen helaas wat kaal. Daarna naar het oude klooster, welke nog steeds in gebruik is. De kerk waar we in mochten was (binnen) van de 16e eeuw. Echt mooie fresco's en een mooie granieten vloer.

Daarna verder naar het Icalto-academie. Hier was een mooi klooster en verder ruines van de academie. Ook veel wijnkruiken lagen daar. Degene die het klooster opende kuste alle schilderijen. Dat zie je hier heel vaak. Mensen die bij de ingang de muur kussen en ook veel schilderijen.

Daarna naar de Kathedraal van Alaverdi. Wat erg jammer was, is dat in de 19e eeuw de fresco's wit overschilderd waren door de russen. Gelukkig hebben ze in de vorige eeuw weer wat kunnen restaureren.

Daarna nog een klimmetje naar het iets hoger gelegen Citadel van Gremi.

Daarna bij een gezin een echt Georgische lunch. Erg lekker weer, vooral de aubergine. Dat is hier toch wel mijn favoriet. Bij de lunch natuurlijk wijn en een glaasje cha cha (lijkt op wodka).

Na de flinke lunch gingen we verder naar het huis van Ilja Tsjavtsjavadze. Een mooi huis, met een mooie inrichting. De bedoeling was eigenlijk dat we hier zouden zien hoe wijn werd gemaakt, maar dat deel werd helaas gerestaureerd. Toen zijn we uiteindelijk naar een wijnfabriekje geweest. Eerst zagen we de aparaten van het traditionele wijn maken. We zijn ook nog in de wijnkelker geweest, waar veel vaten lagen en ook veel flessen. We hebben ook nog 3 soorten wijn geproefd. Eerst een droge witte. Tot mijn verbazing was die best goed. Daarna een droge rode wijn. Ik nam een slok en ging er van uit dat ik deze erg vies zou vinden, maar hij was best te drinken. Daarna nog een glaasje semi zoete rode wijn en deze was zelfs best lekker. Georgie en vooral de streek waar we nu zitten is echt een wijnland. Misschien dat ik toch nog een wijndrinker word, maar de kans is klein ;-)

woensdag 17 juni

Vanmorgen zijn we eerst naar de markt van Telavi geweest om tsjoertchela (in druivensiroop gedrenkte walnoten) te proeven en eventueel te kopen. Omdat ik het erg lekker vond, leek het mij verstandig om het niet te kopen. Ik heb op de markt vooral genoten van de verkopers en heb er ook een paar mooie foto's gemaakt. In het begin vond ik het lastig om foto's te maken, maar de meesten vonden het helemaal niet erg.

Hierna zijn we weer terug gereden naar Tblisi via een geweldig mooie pas, met hele mooie uitzichten. Onderweg natuurlijk nog even op het hoogste punt gestopt voor een mooie (panorama)foto.

In Tbilisi zijn we eerst naar het museum van Schone kunsten geweest. Een erg mooi museum met hele mooie Iconen, maar ook sieraden.

Daarna zijn we via de moderne vredesbrug naar de andere kant van het water gegaan. Eerst nog even door het Rikepark gelopen met het moderne (helaas leegstaand) concertgebouw. Van hieruit zijn we naar boven gelopen naar de grootste Georgisch-orthodoxe kerk in Georgië: Tsminda Sameba-kathedraal. Ik heb daar nogal eens een keer ohhhhh gezegd. Echt een super mooie kathedraal van buiten en van binnen vooral heel bijzonder door de vele mooie iconen.

Onderweg kochten we nog een broodje (voor € 0,40) uit zo'n steenoven. Hij was nog zo vers en dus ook heet dat we hem bijna niet vast konden houden. Binnen in het broodje zaten geplette bruine bonen. Dat klinkt misschien erg vies, maar was erg lekker.

Na de grote kerk zijn we nog naar de Metechi-kerk geweest met het standbeeld van koning Gorgasali, de stichter van Tbilisi.

Nog even op een terrasje gezeten en langs (en op) de badhuizen gelopen en de moskee.

Daarna hebben we op een terrasje nog even gezellig wat gedronken. Het was vooral gezellig omdat we (na dagen geen wifi te hebben)allemaal zaten te whatsappen.

Na weer heerlijk te hebben gegeten zijn we terug gegaan naar het hotel.

?

?

Reacties

Reacties

J.W.

Hoi Angeline, klinkt heel goed je verhaal. Deze reis staat ook hoog op mijn "places to go". Ben nog aan het dubben waar ik dit jaar heen ga. Zoalsaltijd is het lastig kiezen!

Jolanda van lankveld

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven
Geniet er lekker van
Groetjes vanuit Venhorst

Chantal Hol

jemiggg wat een prachtig verhaal weer. Heel bijzonder hoor, lijkt me ook een wel een mooi land.
Geniet van al je indrukken. veel plezier nog.

Rens

leuk om te lezen dat je weer geniet van dit, voor jou, nieuwe land; veel plezier nog!

Ellen

Dit land stond nog niet op mijn lijstje, maar wordt er nu aan toegevoegd. Bedankt! Mooi verhaal.

Irene

Wat een fantastisch reisverhaal.
Als je dit leest dan zie je ook bijna alles zo voor je en dat zegt alles over jou geweldige manier van schrijven.
Ik kijk nu al uit naar je volgende stukje.
GENIET ervan.
Grt. Irene

Corrie winkeler

Hoi Angeline ik kijk nu al uit naar je mooie foto's wat leuk dat je een reisverslag bij houd zo kunnen wij ook mee genieten .een fijne voortzetting van je reis groetjes Corrie

Onno

Heel leuk om te lezen. Fijn dat je geniet van je reisje.

Marion

Tja ik kan niet anders zeggen dan dat je weer een heel mooi reisverhaal heb neergezet. Kei fijn dat je weer een heel mooi land hebt uitgezocht. Wijn proeven lijkt mij ook erg lekker. je hebt weer veel gezien en je gaat nog veel meer beleven. We wachten op je volgende verslag. Geniet ervan en denk aan ons.

Anneke Schuurman

Goed verhaal! Handig ook zo'n reisgenoot ;)

john en tonnie

schitterende foto's en verslag ,kijken uit naar de volgende dagen

Anisuchka

Zo te horen heb je het weer helemaal naar je zin. De foto's zien er geweldig uit.
Wat opvalt (aan de hand van de foto's) is de rust en sereniteit van het land....
Nog heel veel plezier en blijf vooral foto's plaatsen en schrijven.

Pa Ma

Het is fijn dat het goed en leuk is geniet er van.
Fijne reis en tot ziens.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!